Formkake med banan

Hei alle sammen!

Liker dere banankake? Idag lager vi akkurat det! Dette er en av mine favoritt kaker, og den inneholder ikke så mye sukker siden vi bruker banan som naturlig søtning. Banankake smakte jeg første gang da en venninne laget den, og etter det har jeg laget en egen vri på en formkake som jeg pleier å lage med sitron, men nå har jeg sløyfet sitron, og tilført banan og vanilje istedet. Men liker du sitron bedre kan du ha 2 ts med finraspet sitronskall og tilsette 1/2 dl mer sukker enn i denne oppskriften.

 

Formkake med banan

  • 50 gram smør
  • 2 egg
  • 1 dl brunt sukker
  • 1 moden banan
  • 2 1/2 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker,
  • 1 dl yoghurt naturell

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Smelt smøret og la det bli kaldt.

Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.

 

Tilsett vaniljesukker, og sikt i mel og bakepulver.

Hell yoghurt og smør i røren.

Mos med en gaffel en godt moden banan og rør den inn i røren.

 

Rør forsiktig og hell røren i en smurt form, eller en form ikledd bakepapir som jeg har gjort her. Jeg har brukt en på som tar ca 1 1/2 liter.

 

Sett kaken midt i ovnen i ca 30 minutter, bør sjekkes innimellom så den ikke blir svidd. Jeg har etter halve steketiden lagt aluminium folie oppå kaken så toppen ikke svir seg.

 

Håper dere liker banankaken:) 

 

 

Ha en nydelig dag 🙂

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg