Søndags kos

God søndag!

siden det er helg er det lov å kose seg litt ekstra så her kommer en oppskrift på  formkake med banan. Denne kaken  inneholder heller ikke så mye sukker siden vi bruker banan som naturlig søtning. Oppskriften fant jeg for flere år siden  i en gammel kokebok og er opprinnelig med raspet sitronskall, men nå har jeg byttet ut sitron med banan og halvert sukkermengden. Dette er min favorittkake, den er veldig enkel å lage og smaker kjempegodt. 

Ha en nydelig dag <3

 

Formkake med banan

50 gram smør

2 egg

1 dl brunt sukker

1 moden banan

2 1/2 dl hvetemel

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker,

1 dl gresk yoghurt

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.

Tilsett vaniljesukker, og sikt i mel og bakepulver.

Hell yoghurt og romtemperert smør i røren.

Mos med en gaffel en godt moden banan og rør den inn i røren.

Rør forsiktig og hell røren i en smurt form, eller en form ikledd bakepapir som jeg har gjort her. Jeg har brukt en på som tar ca 1 1/2 liter.
Sett kaken midt i ovnen i ca 30 minutter, bør sjekkes innimellom så den ikke blir svidd. Jeg har etter halve steketiden lagt aluminium folie oppå kaken så toppen ikke svir seg.

Håper det smaker!

 

 

 

#formkake #banankake #helg #hverdag #mat #blogg #søndag #lørdag #høst #foto #spis #spar #spisogspar #helse  #livsstil #kake #mamma #mammablogg

15 kommentarer

Siste innlegg