Blåbær-brød med sammalt spelt – super strand-mat!!

 

Hei!

Idag har vi vært på stranden hele dagen – norsk sommervær kan ikke bli bedre enn dette! Håper det vil fortsette slik 🙂 Jeg laget blåbær-brød og muffins til strand-mat. Egentlig var det meningen å lage blåbærmuffins, men da jeg fant ut det var nesten tomt for fint mel, tenkte jeg å lage grove muffins istedet. Og mens jeg mikset røren kom jeg på  at blåbær-brød er sikkert godt, banan-brød er jo kjempegodt – så da må jo blåbær brød være godt også?!  Nå laget jeg to små brød og 12 muffins. Det er ikke alltid mine ideer og eksperimenter blir vellykket, men konklusjonen på det hele blir at blåbær-brødene og de grove muffinsene med blåbær ble veldig gode og at ungene elsket de!

Ha en fin uke-start <3

 

Blåbær- brød med sammalt spelt

3 dl fint speltmel

2 dl sammalt speltmel

1 ts vaniljesukker

300 gram blåbær

2 ts bakepulver

1/2 ts havsalt

1,5 dl brunt sukker

2 ss smør

2 egg

2 ss gresk yoghurt

litt melis til dekorering visst ønskelig

Sett stekeovnen på 200 grader.

 

Bland alle ingrediensene sammen med en mikser til en lilla srøre.

Fyll en brødform 3/4 full med  røre

Sett midt i stekeovnen og  stek i ca 15-20  minutter. Lager du muffins eller  har røren i mindre brødformer (ca 10 cm lange) er de ferdige mye raskere sjekk etter 10 -15 minutter.

La det avkjøles litt før eventuelt dekorering.

Da er  det klart for å nytes!

Håper det smaker <3

 

 

#blåbær #mat #blogg #spisogspar #matblogg #kosthold #helse #livsstil #mamma #mammablogg #sommer #sol #søndag #helg #mandag #uke 

26 kommentarer

Siste innlegg