Semulepudding med skogsbærsaus

Hei

På søndag laget jeg denne deilige desserten: semulepudding med skogsbærsaus. Jeg husker jeg laget dette for første gang på skolekjøkkenet på barneskolen, og etter det laget jeg det ofte om søndagene. Denne gangen har jeg også laget en  enkel saus av skogsbær og sukker som smaker nydelig til puddingen. 

Ha en fin dag <3  

 

Semulepudding

4 porsjoner

 

1 liter melk

90 gram semulie gryn

1 egg 

2 ss sukker

ca 4 – 6  stk dråper med mandeldråper

 

Kok opp melken og ha grynene i mens du visper.

Skru ned varmen og la grøten småkoke i ca 10 – 15 minutter.

Avkjøl grøten litt og tilsett  sammenvispet egg.

Smak til med sukker og mandeldråper.

Avkjøl grøten i en skål med lokk eller plast over så du unngår hinne på puddingen.

TIPS: Ønsker du å hvelve puddingen på et serveringsfat når den har stivnet er det lurt å skylle skålen først i vann før du heller grøten oppi.

Det vil ta ca 4 timer til puddingen er helt stiv og klar for servering.

 

Skogsbær saus

ca 400 gram bær (feks bringebær, bjørnebær, blåbær etc)

ca 2- 4 ss sukker

 

Kok opp bærene i en kjele mens du rører. Smak til med  sukker.

La det avkjøles litt før servering.

 

Håper det smaker!

 

 

#spisogspar #blogg #mat #helse #matblogg #kosthold #dessert #semulepudding #regn #sommer #august #høst #mamma #mammablogg #hjemmelaget #matfrabunnen #Norge

28 kommentarer

Siste innlegg