Oppskrift på litt sunnere vafler

Hei!

Jeg liker å putte litt havregryn i det meste og vafler er intet unntak. Her kommer en oppskrift på vafler med en litt sunnere vri, og de smaker akkurat like godt!

Idag har jeg vært på diabetes undervisning på Barneklinikken sammen med familie og lærere fra skolen til min datter. Veldig godt at mange rundt henne får kunnskap om hva som skal gjøres dersom hun får lavt blodsukker og blir dårlig. 

Denne oppskriften er  forresten sukkerfri, jeg har nemlig begynt å bruke en del stevia i det siste som er en god erstatning til vanlig sukker, men jeg bruker fortsatt både honning (som inneholder så mye godt) og sukker, gjerne brunt og økologisk sukker i matlaging.

Litt blodsukker snakk:

Havregryn metter godt og gir en fin og jevn blodsukkerstigning. Kokosolje er også bra for blodsukkeret på den måten at fettet forsinker litt blodsukkerstigningen og på den måten gir også en fin og jevnere blodsukkerstigning.  Dette er bra både for de med diabetes og de som ikke har det. 

 

Ha en flott onsdag!

Vafler med havregryn

(10 stk)

200 gram  økologisk hvetemel / speltmel

100 gram økologisk havregryn

2 ts vaniljesukker

3-4 ss Stevia (Stevia er like søtt som vanlig sukker)

1 ss kokosolje

ca 6 dl melk 

1 ts kardemomme

2 økologiske egg

litt salt (en knivspiss)

 

Visp sammen ingrediensene og stek  på et vaffeljern til de er gylne.

 

#spisogspar #blogg #mat #vafler #sunt #godt #hjemmelaget #matfrabunnen #lageselv #familie #oppskrift #mamma #mammablogg #diabetes #matglede #helse #Norge

26 kommentarer

Siste innlegg