Mat for muskler!

Hei!

Proteiner er nødvendig for å bygge muskler og vedlikeholde muskelmasse og er gjerne spesielt viktig for de som trener. I tillegg til proteiner er det også  viktig å få i seg nok karbohydrater og fett som er viktige for at kroppens  funksjoner skal fungere som de skal. De  siste årene har det blitt mye fokus på proteiner og at maten skal være proteinrik. 

Mange spiser på proteinbarer og proteinshaker, men det er faktisk fult mulig å få i seg proteiner på en naturlig måte også:

 

Meieriprodukter er bra for musklene. Meieriprodukter inneholder mye proteiner i tillegg til kalsium, så for eksempel  ost, kesam eller cottage cheese  kan spises med god samvittighet. Milkshake er raskt å lage og smaker i tillegg kjempegodt!

Blåbærmilkshake

 

Byggryn med gresk yoghurt



 

Egg er også supert som muskelmat. Egg inneholder mange viktige næringsstoffer og er  rik på protein. Kokt egg  er for eksempel et fint alternativ til et mellommåltid.

Grønnkål med bønner, quinoa og speilegg

Proteinrik dessert, eggedosis med en vri

Omelett muffins

Grønnkål er også en god protein kilde. Dette er en sunn og god pizza rik på proteiner.

Pizza med chorizo og grønnkål



Fisk og sjømat  kan spises ofte. Fet fisk som har høyt innehold av  viktige omega- 3 -fettsyrer er spesielt bra. Fisk og sjømat inneholder mye proteiner, sunt fett, vitamin D, vitamin B12, selen og jod.

Sashimi er lett å lage og smaker kjempegodt!
 

 

Næringsrike belgfrukter som bønner, kikerter og linser er gode vegetabilske proteinkilder som i tillegg bidrar til langsomme karbohydrater og stabiliserer også blodsukkeret. 

Proteinrik kikertsalat

 

Kikert snacks



 

Havregryn  er  supert å starte dagen med og er også billig, næringsrikt og mettende. Havregryn inneholder næringsrike karbohydrater, proteiner, jern og B-vitaminer. Havre inneholder også betaglukaner som er en type fiber som har stabiliserer blodsukkeret og er tillegg bra for kolestrolet.

Hva med å lage din egen granola?



Quinoa har virkelig blitt populært her til lands de siste årene. Quinoa  har høyt innhold av både proteiner, fiber og omega-3-fettsyrer, magnesium, fosfor, jern og folat. Quinoa er kjempegodt som tilbehør til middagsretter eller i salat. Her er en rett med både grønnkål og quinoa.

Grønnkål med quinoa

 

 

Kjøtt er også en god  og naturlig kilde til protein

Gryte med kjøtt og rotgrønnsaker



 

Håper det smaker!

 

#spisogspar #blogg #mat #drikke #trening #helse #livsstil #mamma #mammablogg #mars #hverdag #fredag #sunt #godt #Norge #matglede #helse #trening #muskler #tips #helg #oppskrift #protein 

23 kommentarer

EtVennligPuff

17.03.2017 kl.13:41

Mhm.. SÅ mye herlig mat og nyttige tips! ;-) Takk takk :-D

Og god fredag! <3

spisogspar

17.03.2017 kl.16:48

EtVennligPuff: Tusen takk <3 God fredag til deg <3

dvergpinschere i mitt hjerte

17.03.2017 kl.14:48

Masse flotte tips! god helg ! nyt maten!

spisogspar

17.03.2017 kl.16:48

dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk :)

Victoria Larsen

17.03.2017 kl.15:04

Så mye godt her var! :D

spisogspar

17.03.2017 kl.16:47

Victoria Larsen: Tusen takk <3

Mia - Alt annet enn A4

17.03.2017 kl.16:05

Åååh, blir så sulten av bildene! Men du har rett, man må faktisk ha litt av alt :) Proteiner, karbo, alt.

spisogspar

17.03.2017 kl.16:46

Mia: Tusen takk <3 ja litt av alt er det beste :D

Julie Storlien

17.03.2017 kl.16:51

Nam, så masse deilig :D

spisogspar

17.03.2017 kl.16:53

Julie Storlien: Tusen takk <3

ladyaugust

17.03.2017 kl.17:05

Masse gode tips der, tusen takk <3

spisogspar

17.03.2017 kl.17:27

ladyaugust: Tusen takk <3 Kjekt at du synes det <3

annebe

17.03.2017 kl.17:41

Såååå mye godt på en gang :))

spisogspar

17.03.2017 kl.19:30

annebe: Tusen takk :)) Ha en fin kveld <3

frodith

17.03.2017 kl.18:21

Her var det mye godt, jeg spiser nok noe av det...uten at det er nevneverdig mye muskler her akkurat... :-D

spisogspar

17.03.2017 kl.19:29

frodith: Takk :D

Vendelin Tuv Josefsen

17.03.2017 kl.18:52

SÅ mye godt <3

spisogspar

17.03.2017 kl.19:28

Vendelin Tuv Josefsen: Tusen takk <3 Kjekt at du synes det :))

Margrethe

17.03.2017 kl.20:29

Mange flotte tips og påminnelser! Takk .... <3

spisogspar

17.03.2017 kl.20:30

Margrethe: Tusen takk <3

Fotogurua85

18.03.2017 kl.00:35

Herlighet så mye godt her var... :D Ikke bra å se alt dette når man skal legge seg og magehuset egentlig er litt sulten :-P Hehe... men men... får håpe der blir litt søvn.. Blir veld bare drømmer om mat i natt da :-P

Ønsker deg en god helg :)

http://hevhodet.blogg.no/

18.03.2017 kl.03:24

Mye godt!! :) den gryten med kjøtt og rotgrønnsaker så deilig ut :) Mmm;) God helg <3

tepausen.blogg.no

18.03.2017 kl.16:37

Mmm her var det mye sunt og godt. ha en fin lørdag

Skriv en ny kommentar

spisogspar

spisogspar

38, Bergen

Velkommen til spis og spar! Dette er først og fremst en matblogg med fokus på hvordan lage god og billig mat fra bunnen av , men med et familiemedlem med diabetes type 1 blir det også mye fokus på sunn mat, og gjerne da lav-karbo. Det er stort sett jeg som skriver på denne bloggen, men min mann kommer også med innspill, og hans spesialitet er italienske retter. Min mann heter Sandro og har jobbet på restauranter i Italia og i Norge. Han er opprinnelig fra Sicilia, men har også bodd mange år i Brasil og har de siste 10 årene bodd i Norge. Jeg heter Katrine og er utdannet vernepleier, har tatt et ernæringskurs for noen år siden og er spesielt opptatt av at maten skal være smakfull, sunn og billig. Maten vi lager er inspirert av Norge, Sicilia og Sør-Amerika. Sammen har vi to barn på 5 år og 9 år. Nylig fikk 9- åringen diabetes 1 så bloggen vil også handle en del om dette.

myTaste.no

Kategorier

Arkiv

hits