Appelsinfromasj – en litt sunnere variant

Hei!

Jeg elsker fromasjer og siden appelsinene er så gode på denne tiden laget jeg appelsinfromasj til dessert idag. Det ble en appelsinfromasj med en ny og sunnere vri: jeg oppdaget nemlig at jeg ikke hadde kremfløte i kjøleskapet og siden alle butikkene var stengt i dag så prøvde jeg med gresk yoghurt istedet  for kremfløte (man tar det man har…). Det ble faktisk kjempegodt, så det anbefales å prøve!

Ha en fin søndag!

 

 

Appelsinfromasj

(ca 8 porsjoner)

8 plater gelatin

4 dl gresk yoghurt

3 egg

2 dl sukker

3 dl appelsin juice

Rull gelatinplatene sammen og legg de i kaldt vann i 10 minutter.

Visp egg og sukker til eggedosis.

Press saft av 2 appelsiner

Klem vannet av  gelatinplatene og ligg de myke platene i en skål.

Hell over 8 spiseskjeer med kokende vann og visp godt sammen vann og gelatin til platene er helt smeltet.

Hell appelsinjuicen over i eggedosisen og rør varsomt hele tiden. 

Slå deretter i den oppløste gelatinblandingen på samme måte.

Bland inn den greske yoghurten.

Hell det over på glass eller i en stor skål og la det stå i kjøleskap i ca 3- 4 timer til det er stivnet. 

Jeg har pyntet med gresk yoghurt, mandariner og smeltet kokesjokolade.

Tips: Smelt kokesjokolade i vannbad mens den ligger i en plastpose. Så klipper du et lite hull i enden på posen og presser ut sjokoladen på samme måte som med en sprøytepose  😉

Håper det smaker!

 

 

#spisogspar #blogg #mat #matblogg #Norge #appelsinfromasj #foto #mamma #mammablogg #helse #livsstil #hjemmelaget #påske #dessert #matglede #april #bilde #helg #hverdag #søndag #tips #oppskrift

16 kommentarer

Siste innlegg