Diabetes type 1 kan ramme hvem som helst!

Dette hørtes nesten ut som en trussel, – at diabetes type 1 kan ramme hvem som helst, men det er faktisk sant! Uansett hvor sunt du lever så kan du eller barnet ditt plutselig bli rammet av diabetes type 1. Det er ganske skremmende å tenke på, og det har vært en økning siste årene her  i Skandinavia (ifølge fastlegen min). 

Vi opplevde at datteren vår fikk diabetes type 1 rett før jul 2016, det  begynte med vage symptomer:

Uken før hun ble lagt inn på sykehuset  ble hun fort sliten, var enkelte dager veldig tørst og løp på wc konstant, andre dager var alt helt normalt. Dette eskalerte den  uken hun hun ble lagt inn. Da løp hun på do dag og natt og fylte opp vannflasken hun hadde stående ved sengen hele natten. Da ringte det noen varselbjeller i hodet til meg og mannen min. Kan det være diabetes, lurte vi på. Vi Googlet det, og jeg leste i mine gamle skolebøker fra vernepleien, og vi ble ganske overbevist om  diagnosen, men håpet i det lengste at vi tok feil.

Datteren vår har alltid vært så frisk og sterk, nesten aldri vært syk, knapt en forkjølelse, aldri en antibiotikakur.

Vi har levd veldig sunt med lite SUKKER i kosten vår, datteren vår hadde knapt smakt på noe med sukker i før hun ble 3 år. Vi har alltid vært veldig bevisste på dette med kosthold, og lager stort sett maten fra bunnen av, og lite ferdigmat og sånt. 

Og da føles det litt urettferdig  når klassevennene hennes sier at hun har fått diabetes fordi hun har spist for mye sukker.  Og jeg tilbyr gjester  en saftis og de takker nei  og begynner å fortelle om den UTROLIGE SUNNE isen de  har laget av frossen banan…. Ja det er jo sunt….. Nei, kanskje det bare er meg som er litt hårsår fortiden……? 

Noe av det første vi fikk beskjed om fra legene på Haukeland Sykehus var at kostholdet hadde ikke noe med dette å gjøre, de vet rett og slett ikke helt hvorfor en får diabetes type 1 og det er mange teorier om det alt fra virus til vaksinasjon osv osv….

Men dette med kosthold og diabetes type 1 er det mange som tydeligvis tror de vet MYE om.  Og jeg skjønner at folk rundt oss synes dette er en skremmende sykdom og prøver å se etter svar på hvorfor vår datter fikk denne diagnosen (det MÅ jo være kostholdet…..!)  

Men diabetes type 1 kan faktisk ramme hvem som helst, til og med de som er supersunne også! 

 

 

 

#diabetes #kosthold #lege #barn #helse #bilde #hverdag #kronisk #type1 

11 kommentarer
    1. Det er så kjedelig diagnose å få. Og det er veldig Kritisert sykdom som mange mener at man har spist på seg.. kjedelig å
      Være de som “trekker det korteste strået” og får dette. Veldig godt og informativt innlegg:) ha en god dag videre.

    2. JA det er så riktig..og har ingen ting med kosthold å gjøre…for DA skulle jeg ha hatt det for lenge siden..og mange med meg…så dette er jo bare en forferdelig sykdom noen får..og det må være veldig trist og irriterende å høre sånt noe ja..det forstår jeg sååå godt.. Uff…sier folk det altså..herregud..trodde de fleste viste forskjell på dia 1 og dia 2, og nå sies det at det ikke behøver ha noe med kosthold på dia 2 heller..så trist… Stå på! Dere har masse å stri med.. føler med dere!

    3. Ja enkelte ting rammer uansett hvor “flink”man er.. dumt når folk uttaler seg uten å kunne noe om det.. men sånn er det jo ofte :)) Får prøve å ikke bry seg om det.. selv om det er vanskelig.. Klem <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: ja det er mye gammeldags tenking rundt diabetes som ofte blir kaldt “sukkersyke” noe det ikke er…. Men det er beste er nok å prøve å ikke bry seg, men det er ikke alltid så lett… Tusen takk for gode ord <3

    5. Det er trist at “vi” i 2017 ikke er mer opplyste om sykdommer som diabetes. Jeg har selv vokst opp med en mot med type 1. Hun fikk det før hun hadde fylt 1 år, så at dette har med kosthold og sukkerinntak å gjøre er jo bare helt bak mål. Dette er en sykdom hvem som helst kan få og INGEN har noe ansvar i at den kommer.
      Det er utrolig trist at et barn skal måtte håndtere en slik sykdom! Men heldigvis er det mye kunnskap om dette innenfor legemiddelindustrien og mange kan leve tilnærmet “normalt”.
      Ønsker dere av hele mitt hjerte all verdens lykke til videre og håper hun får et stabilt og fint blodsukker opp igjennom livet <3

    6. Jeg tror det så lenge har vært fokusert så mye på type 2 og kosthold at mange bare tror det er samme greia. Alle har hørt om diabetes men få vet forskjellen og den er ganske stor spør du meg. Skikkelig kjipe greier når folk ikke skjønner forskjellen og så klart kan man bli hårsår da, den ser jeg. Håper det går bra med dere og at dere slipper slikt unødig tull fremover. <3 Stor god klæm 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg