Hjemmelaget hvitløksbrød – deilig tilbehør!

Hei!

Hjemmelaget tomatsuppe og hvitløksbrød er på menyen vår idag som er barnas favoritt her i huset.  Da jeg var i Hellas ble jeg servert et kjempegodt hvitløksbrød. Jeg trodde det var en pizza først da det ligner ganske mye på det, men toppingen er hvitløk og ost. Jeg har etter jeg  kom hjem laget dette brødet flere ganger, og det sier vel sitt!

 

Hvitløksbrød

3 dl fint økologisk hvetemel

1/4 pose tørrgjær

1 dl lunkent vann 

1 ts økologisk sukker

1 ts maldon salt/ himalaya salt

1 ss kokosolje

 

Hvitløks topping

1 fedd hvitløk

ca 100 gram hvitost 

1 ss olivenolje

oregano

 

Bland sammen ingrediensene i en bakebolle og elt deigen (helst med eltemaskin) i minst 5 minutter for å få den luftig.

Når deigen slipper bollen er den klar til å heving.

Dekk deigen med et kjøkkenhåndkle eller plast og sett til heving i ca 40 minutter på et lunt sted.

Legg deigen på bakepapir og kjevle  ut ca 0,5 cm tykk sirkel.

Bruk en hvitløkspresse og press hvitløksfeddet.

Rasp hvitosten og ha ost, hvitløk og olivenolje i en skål og bland sammen.  

Fordel toppingen over deigen.

Sett hvitløksbrødet i stekeovnen på nederste rille på forvarmet ovn  på 225 grader (over og under varme) i ca 15 minutter.

Server hvitløksbrødet varmt.

Håper det smaker!

 

Klem 

-Katrine-

 

 

#spisogspar #blogg #mat #hvitløksbrød #matglede #helse #hjemmelaget #mamma #helg #hverdag #spise #tips #oppskrift #juni #bilder #foto

18 kommentarer

Siste innlegg