Lavkarbo minipavlova

Hei!

Jeg hadde 3 eggehviter igjen etter vaniljeis-lagingen på søndagen, og siden jeg ikke er for å kaste mat kom jeg på at jeg kunne lage minipavlova med eggehvitene! Pavlovaene inneholder maizena (1 ts) og er sukkerfrie så de inneholder lite karbohydrater. Jeg toppet de med  krem og bringebær og multer (multene var rørt med sukrin melis for å gi en søtere smak) som også inneholder lite karbo så alt i alt inneholdt dette så lite karbohydrater at datteren min med diabetes 1 ikke trengte tilførsel av insulin og da kaller jeg disse for lavkarbo minipavlova ;D 

Lavkarbo minipavlova

ca 10 stk

 

3 eggehviter

70 gram sukrin melis

1 ts maizena

1 1/2 ts hvitvinseddik

 

Topping:

 3 dl kremfløte

bær (feks multer, blåbær, bringebær)

1 ts vaniljepulver

sukrin melis dryss

 

Sett stekeovnen  på 120 grader (over og under varme)

Start med å skille eggeplommene fra eggehviten.

Det er viktig at bakebollen er helt ren, tørr og fri for fett, og at ingen eggeplomme kommer med eggehviten.

Ha eggehvitene i bollen sammen med sukrinmelis og visp til en luftig og blank marengs.

Bland maizena og bringebæreddik/ hvitvinseddik og hell det oppi marengsen, bland det forsiktig inn.

Kremen skal være tykk, luftig og glatt.

Ha marengsen i en sprøytepose med stor tipp og sprøyt ut ca 10 fylte sirkler, den ytterste kanten på sirklene skal være litt høyere, slik at det blir plass for kremen etterpå stekingen.

Stek minipavlovane nest nederst i stekeovnen i ca 30 minutter (dette varierer fra ovn til ovn).

Legg gjerne et bakepapir over de visst de begynner å bli brune på toppen. Når de er helt stive og tørre er de ferdige. 

Avkjøl de på rist.

 

Pisk kremfløten og smak til med ønsket søtning.

Rett før servering topper du med stivpisket krem og friske bær på minipavlovaene.

Avslutt gjerne med et dryss av sukrin melis.

Håper det smaker!

 

 

 

#spisogspar #lavkarbo #blogg #matglede #tips #minipavlova #lavkarbo #sukkerfri #lavkarbopavlova #Mat #dessert #tips #oppskrift #matfrabunnen #sukrin #august #uke #livet #hverdag #helg #tirsdag #sommer

 

18 kommentarer

Siste innlegg