Mandelgrøt (lavkarbo)

Hei!

Mandelgrøt er en god og mettende grøt som holder deg stappmett i flere timer, og passer dermed bra for eksempel til frokost, før trening eller som kveldsmat.

Idag oppdaget jeg til min forferdelse at jeg nesten var tom for mandler da jeg skulle lage meg grøten, heldigvis hadde jeg hasselnøtter så idag ble det halvparten mandler og halvparten hasselnøtter  og det også ble veldig godt, men litt mer “nøtte-aktig” på smaken!

Til denne grøten kan du fint bruke den væske du ønsker jeg har valgt halvparten melk og fløte, men du kan feks bruke bare fløte (for minst karbo) eller bare melk visst du heller vil det, eller halvparten fløte og vann, eller mandelmelk for å nevne noe.

Mandelgrøt

(1 porsjon)

 

50 gram mandelmel (eller 25 gram mandelmel og 25 gram hasselnøttmel, jeg maler det selv)

1 ss smør

1 – 2 ts sukrin gold (etter smak)  eller annen søtning

litt salt (en liten knivspiss)

ca 1 dl melk (beregn litt ekstra)

ca 1 dl fløte (beregn litt ekstra)

 

Kok opp mandelmel, melk, fløte, smør, salt og søtning mens du rører, la det småkoke under omrøring i ca 10 minutt, spe eventuelt med mer melk eller fløte visst grøten blir for tykk.

Server for eksempel med kanel, søtning og smør, eller med nyrørte bringebær som jeg hadde i dag!

Håper det smaker!

💗

Ha en super dag!

 

Klem

– Katrine- 

 

💗💗💗

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #lavkarbo #lavkarbogrøt #mandelgrøt #fløyelsgrøt #mat #oppskrift #tips #torsdag #sunt #godt #hverdag #frokost #lunsj #kveldsmat 

 

16 kommentarer

Siste innlegg