Fransk rustikk sjokoladekake (lavkarbo, glutenfri, laktosefri)

Hei!

Tenk at det er helg igjen! Og for en uke det har vært! Det har en del møter med skolen denne uken, og sånn er det jo når en har to skolebarn og den ene i tillegg har diabetes, ennå er ikke alt på plass i forhold til assistent på skolen men det begynner å nærme seg…. Det er kun en dag det ikke er assistent dekning i uken så da er det best at blodsukkeret holder seg fint og stabilt, haha, as if……!  Vi holder i tillegg på å pusse opp et rom, som til nå har vært et slags  “rote-rom” men som vi nå skal brukes til gjesterom da svigermor fra Brasil kommer på besøk i desember og blir i flere uker, da er alt  på plass forhåpentligvis! Jeg var så sliten da jeg la meg i går at jeg ikke engang våknet av vekkerklokken kl 04 i  natt da jeg skulle opp for å sjekke blodsukkeret til datteren min. Blodsukkeret blir sjekket minst 2 ganger om natten, men i natt ble det bare 1 gang, Heldigvis gikk det bra, men  jammen fikk jeg meg  et sjokk da det gikk opp for meg at jeg ikke hadde våknet av alarmen i natt! 

Men over til oppskriften! Idag, og siden det er helg er det sjokoladekake som står på menyen.  Denne ble bare supergod!

Fransk rustikk sjokoladekake

(1 liten kake, 20 cm form)

3 egg

1 1/2 dl sukrin melis ( eller annen søtning)

2 ts bakepulver

2 ts vaniljepulver

80 gram mandelmel (malte mandler, ikke fettredusert mandel mel)

1 ts psyllium husk

2 ss bakekakao

 

Topping: Sukrin melis

Sjablong eller blondeduk eller lignende

 

Sett stekeovnen på 170 grader (over og under varme)

Visp egg og søtning til luftig eggedosis.

Sikt resten av ingrediensene og rør det forsiktig inn i røren.

Hell røren over i en kakeform (ca 20 cm) og sett midt i stekeovnen i ca 15 minutt. Sjekk med en kake-stikke om kaken er ferdig, den kan godt være litt rå i midten for de som liker det. 

La kaken avkjøles før du dekorerer kaken med et dryss av sukrin melis.

Ha gjerne en kremklatt som tilbehør og litt bringebærsaus (laget av nyrørte bringebær og søtning.

 

Håper det smaker!

God helg!

 

Klem

– Katrine –

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #kake #sjokoladekake #oppskrift #lavkarbokake #mat #helg #fredag #fransk #hverdag #glutenfri #laktosefri

 

12 kommentarer

Siste innlegg