Lavkarbo brød og testing av ny type mel

Hei!

Så var det helg igjen! I natt var det nok en våkenatt da datteren min på 10 år har veldig svingete blodsukker (hun har diabetes type 1) Siste tiden har det enten vært veldig høyt eller veldig lavt, ingen mellomting og det er veldig slitsomt – aller mest for henne selv… Det er nok muligens forkjølelsen som påvirker blodsukkeret på denne måten…. 

Men over til overskriften: Idag har  jeg testet en ny type mel som jeg aldri har  hørt om før sviger-familien  fra Brasil kom på besøk til jul i fjor.  Min svigermor  hadde med en oppskrift på lavkarbo brød laget med  blant annet aubergin-mel. Dette var nytt for meg og krever litt forarbeid med å skjære opp auberginene og tørke de i ovnen et par timer til de er som chips.  Så maler du det til mel med en blender. 

– Visste du at aubergin inneholder kun 2,5 gram karbo pr 100 gram ifølge matvaretabellen?

Jeg ble først litt skuffet først over at brødet ble så lite og kompakt ca:  20 cm (lengde) x 9 cm (bredde)  x ca 4 cm (høyde), og smaken var veldig annerledes enn det jeg har smakt før, men etter å ha prøve-spist en- to -tre skiver, så synes jeg brødet ble veldig godt og faktisk minner en del om RUG- BRØD!

Dette brødet har mye smak og er saftig og godt synes jeg så det skal jeg lage igjen!

Tusen takk for oppskrift Vera og Marcia <3 

Lavkarbo brød

(et lite brød)

6 egg

1 kopp aubergin-mel (ca 950 gram auberginer, ca 2- 3 stk)

1 kopp sesam-mel

50 gram revet parmesanost

1/2 ts salt

1 ts sukrin:1

ca 1/3  kopp med vann

2 ts bakepulver

sesamfrø til topping

 

Brødform: ca mål: 22 cm (lengde) x 10 cm (bredde)  x 6 cm (høyde)

Start gjerne dagen  før med å tilberede aubergin melet. Vask og skjær bort stilken på auberginene (jeg hadde 2,5 stk). Skjær auberginene på langs tynne skiver og legg på et stekeplate ikledd bakepapir. Sett det i stekeovnen på ca 50 – 70 grader (over og under varme). La det stå slik å tørke til de er helt tørre.  Dette kan ta noen timer. Når de er tørket bruker du en blender og maler de til mel. 

Da er det klart for brød-laging!

Sett stekeovnen på 200 grader.

 Visp eggene godt og tilsett resten av ingrediensene, bland godt sammen (jeg brukte en kjøkkenmaskin med eltekrok). Røren skal være litt seig.  

Hell røren over i en smurt brød form eller ha bakepapir i formen og hell røren oppi.  Bruk en slikkepott til å glatte ut røren i formen.

Dryss over sesamfrø på toppen.

Sett det midt i stekeovnen til steking i ca 30 minutter.

 

Brødet minner mye om rug brød synes jeg og  det ble saftig og godt. Smakte veldig godt med hvitost på 🙂

 

Håper det smaker!

 

 

Klem 

– Katrine –

Sponsor: Funksjonellmat.no

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #helse #lavkarbo #lavkarbobrød #aubergin #aubergin-mel #mat #mattips #kosthold #lavkarbomat #oppskrift #vinter #diabetes #Brasil #familie #brødmat #helg #fredag

 

13 kommentarer
    1. Så dumt med det blodsukkeret..satser på det blir stabilt når forkjølelsen går over da.. :)) Brødet ser veldig godt ut..og så artig med selvlaget mel..selv om det hørtes litt “krevende”ut.. God helg til deg og dine <3

    2. annebe: Ja det blir nok bedre snart, det kommer sånne perioder innimellom…Tusen takk :)) Ja men melet og brødet var egentlig ganske lett å lage sålenge en har en blender, det var kjapt å lage melet ;)) God helg til deg og dine :)) Klem <3

    3. Noen av disse brødene som blir veldig kompakte kan være veldig gode! ser nydelig ut…og håper blodsukkeret snart stabiliserer seg igjen for datteren din.. ha en god dag og nyt helgen!

    4. Godt å ha noen alternativer når man må passe på….
      Og selv om det høres litt tidkrevende å lage så blir man helt sikkert lenge mett og trenger ikke så mye pr. måltid. Jeg holder meg til kjøpe-rug-brødet til obs. Det er virkelig mektig og svært godt, og tror ikke det er det verste alternativet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg