Hjemmelaget foccacia -lavkarbo (+ litt lavkarbo snakk)

Hei!

Fikk et spørsmål  på bloggen  her om dagen om jeg var klar over at et kosthold uten karbohydrater kan føre til nyre og lever svikt + hjerteproblemer..? Nå er jeg hverken lege eller ernæringsfysiolog, altså… Det jeg har lært er at et kosthold basert på store mengder proteiner kan være uheldig for feks nyrene, men jeg tror på sunn og variert mat da får en dekket behovet for det meste i kosten. Jeg tror også på at mange kan få bedre helse ved å kutte ut sukker og hvetemel for å nevne noe. Lever en på lavkarbo kost så får en energi fra fett og trenger derfor tilførsel av mer fett for å holde seg mett lengre og en fordel med det er at blodsukkeret også blir mer stabilt og en trenger ikke spise feks hver 3. time…  Uansett tenker jeg at vil en starte på strikt lavkarbo kosthold kan det være lurt å snakke med lege eller en ernæringsfysiolog først om dette kan være bra for akkurat deg. Det finnes også mange bøker om dette emnet så en kan lese seg opp på.  Dette kan fort bli et langt innlegg så jeg tenker jeg stopper her….  🙂 

Men over til oppskriften: dette hjemmelagete foccacia-brødet  ble både luftig og smakte kjempegodt! Det er et deilig tilbehør til feks supper, men også kjempegodt alene som det er, eller med godt pålegg på

Brødet er glutenfritt og inneholder lite karbohydrater.

Foccacia

( 1 brød, fyller en kakeform 20 cm )

ca 100 gram finmalt sesam-mel

4 egg

90 gram Tine kremost

1/2 dl fløte

1 1/2 ss fiberhusk

1 1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1 ts sukrin gold eller annen søtning

 

sorte oliven (mengde etter ønske)

olivenolje

havsalt

oregano eller andre urter

 

Sett stekeovnen på 175 grader (over og under varme)

Ha alle ingrediensene (ha olivene i tilslutt) i en kjøkkenmaskin og la den kjøre til alt er blandet godt sammen. Tilsett så oppskjærte oliven, spar gjerne litt til topping også. Hell den litt seige røren over i en  form, jeg brukte en kakeform str: 20 cm. 

Dryss litt havsalt over og gjerne oregano eller anndre urter, og hell litt olivenolje over tilslutt.

Sett foccacian midt i ovnen i ca 40 minutter (dette varierer noe fra ovn til ovn)

Håper det smaker!

 

 

Ha en fin dag videre!

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #oppskrift #foccacia #lavkarbo #brød #lavkarbofoccacia #lavkarbobrød #matfrabunnenav #hverdag #matblogg 

 

6 kommentarer

Siste innlegg