Hasselnøttkake med mokka og karamell-krem (lavkarbo)

Hei!

Det er helg og bakedag her i huset 🙂 Denne kaken jeg idag vil dele oppskrift fikk jeg servert hos min mor for noen uker siden da jeg var på besøk hos henne, og da var det mange år siden sist jeg hadde smakt denne kaken. Den ble mye bakt i min barndom og var favorittkaken min husker jeg! Og nå har jeg tenkt en stund på hvordan jeg kan lage en lavkarbo versjon av denne kaken og endelig kommet frem til en oppskrift som smaker akkurat som den originale!

Hasselnøttkake med mokka og karamell- krem

(   ca 20 cm kakeform )

150 gram malte hasselnøttkjerner

150 gram sukrin melis

2 egg

30 gram malte mandler

1 ts bakepulver

 

Sett stekeovnen på 160 grader (over og under varme)

Visp egg og sukrin melis til eggedosis. Mal hasselnøttkjerner og mandler og bland de i eggedosisen sammen med bakepulveret.  Hell røren over i en smurt kakeform og sett den midt i stekeovnen i ca 20 minutt (obs: følg med!)

 

Mokka og karamell- krem

2 1/2 dl kremfløte

1/2 dl sterk kaffe

1/2 dl karamellsaus (se oppskrift under)

 

Karamellsaus

20 gram smør

1 dl fløte

12,5 gram sukrin gold

1 ss fibersirup gold

 

Smelt smør i en tykkbunnet kasserolle. Rør inn fløte, sukrin gold og fibersirup på middelshøy varme. Rør helt til karamellsausen begynner å bli litt tykk, men fortsatt rennende. Sett den til avkjøling.

 

Slik lager du mokka og karamell- kremen:

Stivpisk kremfløten. Tilsett avkjølt kaffe og karamellsaus og vend det inn i kremen, blir kremen veldig tynn kan du vispe den opp igjen.

Topp kakebunnen med mokka og karamellkremen og ha gjerne litt revet koke eller sukkerfri sjokolade over (feks sukrin sjokolade)

La kaken stå i kjøleskap til den skal serveres. 

 

Håper det smaker!

 

 

God helg videre!

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #lavkarbo #lavkarbokake #lavkarbokos #mat #helg #mattips #lavkarbotips #lørdag #mars 

18 kommentarer

Siste innlegg