hits

Tips til lavkarbo alternativ til potetsalaten

Hei!

Potetsalat er så godt og et ypperlig tilbehør til grillmat. Med dette fantastiske været er vi inne i grillsesongen allerede (Obs her i Bergen er det fortiden  totalforbud mot grilling i skog og mark + parker!) 

I denne oppskriften har jeg byttet ut potetene med jordskokk og stangselleri som ble en kjempegod kombinasjon.

Jordskokk inneholder 11.5 gram karbohydrater pr 100 gram og stangselleri 1,5 gram karbohydrater pr 100 gram i følge matvaretabellen.

Lavkarbo alternativ til potetsalaten

(Nok til ca 2-3 porsjoner)

 

200 gram jordskokk

50 gram stangselleri

1/2 rødt eple

ca 3 ss majones

ca 2 dl gresk yoghurt (for en lettere varinat)  eller rømme

1/2 - 1 fedd presset hvitløk

ca 1 ts grov sennep (jeg brukte her merket Maille)

salt etter smak

grillkrydder etter smak

gressløk (fin-klippet)

 

Skrell jordskokkene og skjær i mindre deler feks terninger (ca 1 cm x 1 cm). Vask og skjær opp selleri i ca 1 cm tykke deler. Kok selleri og jordskokk i vann til de  er møre. 

Skyll de i kaldt vann og la de stå og avkjøles mens du vasker og skjærer opp eple i terninger og blander sammen resten av ingrediensene. Bland inn avkjølt selleri og jordskokk og smak til med salt og grillkrydder. 

Håper det smaker!

 

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #lavkarbo #lavkarboglede #potetsalat #lavkarbogrillmat #grillmat #lavkarbotips # hverdag #mat #oppskrift 

 

 

 

2 kommentarer

Flott tips! ha en god kveld!

Toini: Tusen takk <3 Ha en god kveld! <2

Skriv en ny kommentar

myTaste.no