Frokost grøt (lavkarbo)

Hei!

Igjenposter  denne oppskriften på denne kjempegode grøten jeg hadde til frokost idag. 

Grøten er laget med mandel og nøtte-mel og er en god og mettende grøt, og passer dermed bra for eksempel til frokost eller som kveldsmat. Visste du at valnøtter inneholder  kun 2,7 gram karbohydrater pr 100 gram vare i følge matvaretabellen? 

Jeg har laget mange varianter av denne grøten, og jeg synes alle er like gode! Du kan selv velge om du vil ha halvparten valnøtt og mandel-mel i grøten, eller om du kun vil ha valnøtt-mel eller mandel-mel.

Nøtte-mel grøt med smørøye og toppet med rørte bringebær smaker fantastisk godt!

Mandel og nøtte-mel grøt

(1 porsjon)

 

25 gram mandelmel og 25 gram hasselnøttmel, jeg maler det selv

1 ss smør

1 – 2 ts sukrin gold (etter smak)  eller annen søtning

litt salt (en liten knivspiss)

ca 2 dl fløte (beregn litt ekstra)

 

Topping:

smørøye

bringebær (gi et oppkok til bringebær sammen med litt søting, feks sukrin gold)

 

Kok opp mandel og nøtte-mel, fløte, smør, salt og søtning mens du rører, la det småkoke under omrøring i ca 10 minutt, spe eventuelt med mer fløte visst grøten blir for tykk.

Server for eksempel med nyrørte bringebær som jeg hadde i dag!

Håper det smaker!

 

 

 

💗

Ha en super dag!

 

 

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #lavkarbo #lavkarbogrøt #mandelgrøt #mat #oppskrift #tips #torsdag #sunt #godt #hverdag #frokost #lunsj #kveldsmat #nøttemelgrøt #keto #lavkarbotips

12 kommentarer

Siste innlegg