Kake i en kopp (lavkarbo)

Hei!

Det er helg igjen og skikkelig høst stemning her i Bergen, og det fikk meg på tanken på å bake en eplekake i kopp idag – det er akkurat passe stor porsjon for en person og topper du med vispet krem  smaker dette fantastisk godt! Jeg hadde 30 gram eple som inneholder ca 3 gram karbohydrater, men du kan fint bytte ut eple med feks rabarbra istedet som inneholder mindre karbohydrater og “går under lavkarbo-kost.”

Denne flotte solsikken var her plutselig da jeg kom hjem fra ferie og hadde vært borte i 3 uker! Det må ha vært noen fuglefrø (solsikkefrø) som har falt ned i jorden 🙂 En artig overraskelse!

 

Kake i kopp

(1 porsjon)

💗

1 økologisk egg

1ss sukrin gold (eller annen søtning)

1/2  ss flytende natreen

1 ss rømme

1 ss mandelmel (malte mandler) (ca 0,5 -1 gram karbo)

1 ss kokosmel (9 gram vare= ca 0,5 – 1 gram karbo)

1/2 ts bakepulver

1/2 ts vaniljeessens

en liten klype salt

1/2 eple ca 30 gram (= 3 gram karbo)

sukrin gold eller annen søtning

kanel

 

Tilbehør: ca 1 dl kremfløte vispet til krem

 

Visst du ikke har mikrobølgeovn (som jeg) så sett stekeovnen på 180 grader (over og under varme)

Start med å vispe egg og sukrin/ søtning til eggedosis (ca 10 minutt).

Bland inn rømmen, pass på at du ikke “slår ut” luften av eggedosisen.

Tilsett så alt det tørre og sikt det forsiktig inn i røren.

Hell kakerøren i en kopp og dander eple skåret i skiver (jeg beholdt skallet på)  og topp med søtning og kanel og stek kaken i mikroen i ca 2-3 minutt – følg nøye med!

Eller du kan ha røren i en ildfast liten form og steke i ovnen i ca 30 minutt (følg med da steketiden varierer fra ovn til ovn). 

Sjekk med en kakestikke /grillpinne  om kaken er ferdigstekt.

 

Jeg toppet kaken med vispet krem – det smakte helt nyyyydelig synes jeg!

 

Håper det smaker!

 

Ha en super helg!

💗💗💗

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #kake #lavkarbokake #kakeikopp #lavkarbokake #oppskrift #rask #godt #søtt #mattips #hverdag #raskkake #helg #eple

 

16 kommentarer

Siste innlegg