Krumkaker til jul (lavkarbo)

Hei!

Disse krumkakene ble veldig gode og smaker veldig likt  på vanlige krumkaker – til og med ungene likte de, og de  er veldig kritiske til alternative løsninger i matfronten, hehe!

Jeg lot de ligge og lufttørke til dagen etter og da ble de sprø og gode akkurat som krumkaker skal være.  De kan fint nytes som de  er eller fylles med sukkerfri iskrem oppskrift finner du HER eller multekrem.

Idag har jeg tatt opp juletreet fra kjelleren, det var ingen enkel jobb akkurat, ikke fant jeg sekkehjulet som ville gjort jobben enklere med å rulle treet inn i heisen og rett til leiligheten vi bor i, men jeg fant et skateboard så det gjorde sånn ca samme nytten!

Treet kom tilslutt frem og opp og nå står det i stuen med lysene på, pyntingen for bli senere sammen med ungene 🙂

Krumkaker

(ca 10 stk)

4 egg

2 ss natreen pulver  (eller annen søtning)

80 gram mandelmel (malt selv, IKKE fettredusert)

20 gram sesammel ( eventuelt 10 gram kokosmel og 10 gram sesammel)

4 ss smeltet smør

3 -4 ts kardemomme

noen dråper vaniljessens

ca 4-8 ts fiberhusk  (obs: ble røren for tykk? Spe med fløte!)

fløte ved behov

Du trenger også et krumkakejern  og eventuelt krumkake-redskap (jeg bruker hendene  til å rulle med og kopp til å lage “skåler”.

 

Slik gjør du: Smelt smøret og la det avkjøles litt.

Visp egg og søtning til en luftig eggedosis.

Tilsett mandelmel, sesammel (eventuelt også kokosmel), kardemomme og vaniljessens

Bland inn smøret.

Tilsett fiberhusk litt og litt om gangen.

La røren svelle ca 5 minutt så den blir tykk, men fortsatt litt rennende som en  tykk vaffelrøre. Er røren for våt vil den bare klistre seg til krumkakejernet. Er røren blitt altfor tykk  som en klump, kan du tilsette fløte til du får en litt mer flytende konsistens, men pga fiberhusken vil røren bli tykkere etterhvert som minuttene går….

La jernet stå på middelshøy varme. Ha bare litt røre på jernet så du får tynne og sprø krumkaker. Jeg presser  litt på lokket på krumkakejernet så kakene blir flatere.

Jeg ruller krumkakene med hendene til kremmerhus eller legger de over et glass for å lage “skåler”.

Legg de ferdig formete krumkakene på rist og la de avkjøles helt – minst 6 timer  så blir de mer  sprø og gode. Jeg lot de ligge å tørke i romtemperatur  på rist til dagen etter  og da var de blitt sprø slik som krumkaker skal være.

“Skålene” er supre å fylle med multekrem eller is oppi.

Håper det smaker!

#spisogspar #blogg #matglede #tips #krumkake #lavkarbokrumkake #lavkarbo #dessert #jul #hverdag “lavkarbotips #julemat

 

10 kommentarer

Siste innlegg