Om å godta at sitt eget barn har fått en kronisk sykdom

Hei!

Når jeg ser tilbake på hvordan  livet var  før og hvordan det er nå så føles alt så uvirkelig. 

Det er som natt og dag.

Skal jeg ikke snart våkne opp  fra dette marerittet?

Dette går ikke lengre, med så mye stikking i små barnefingre, i mage og lår mange, mange , mange ganger for dagen så er ikke dette greit lenger.

Det er bare tårer og tårer og tårer.

Barnet vil ikke spise, ikke ha insulin injeksjoner, vil ingenting……..

Alt  ble blokkert.

Da var det bare en ting å gjøre, og det var å snakke med diabetes sykepleier på Barneklinikken. 

Heldigvis visste hun råd, og vi fikk  snakke med lege.

Så det er slik livet er blitt nå. 

Måling.

Insulin.

Mat.

Måling.

Om og om og om igjen.

Ikke rart at Vesla er lei. Det hadde alle vært i en slik situasjon. 

Kanskje det vil ordne seg litt snart…..?

Sånn var det for en ukes tid siden….

Idag er det heldigvis mye bedre.

Vi har fått time til insulinpumpe som skal gjøre hverdagen lettere og Vesla slipper da å få sprøyter. 

Og når alt kommer til alt så er jo ikke diabetes den verste sykdommen heller, selv om det føles som verdens undergang når en får en slik beskjed.

Jeg skulle så mye heller ønske at det var meg som hadde fått denne diagnosen enn henne som har hele livet foran seg og må altså leve med dette.

Diabetes er en tilstand som en aldri kan få fri fra. ALDRI.

Har en litt høyt blodsukker em dag så får dette konsekvenser også for dagen etterpå med  feks konsentrasjons problemer.

Mange opplever føling hver eneste dag – flere ganger for dagen.

Blodsukkeret begynner å svinge for den minste ting – alt fra:

-stress

-lite søvn

-hormoner

mensen

sorg

glede

fysisk aktivitet

og mye mer!

 

Men føler nå at vi begynner å finne en balanse i den nye hverdagen – og det kan bare gå bedre og bedre!

 

Klem

– Katrine –

 

 

 

#diabetes #mamma #blogg #matglede #barn #familie #helse #mammablogg #familieogbarn #side2 #blodsukker #glede #sorg #mat #Norge #hverdag #helg #torsdag #bilde #uke #spisogspar 

18 kommentarer
    1. Lykke til. Det går nok over, når man kommer inn i det. Min bror fikk det helt plutselig, å det var mange nedturer, men nå lever han med det, å har et bra liv. Han har hatt den i 5år vis det ikke er lenger.

    2. Diabetes er en krevende sykdom med mange utfordringer. Jeg levde en sykdomsfri barndom, men helt i slutten av tenårene fikk jeg diabetes. Sykdommen endret livet mitt, i løpet av minutter gikk jeg fra å være hun som alltid var høyt og lavt, til hun med diabetes. Noe av det vanskeligste for meg er at jeg kjenner så godt til et liv uten diabetes, og det er ofte tankene flyr tilbake til det “paradiset”. Jenta de er veldig heldig som har en mamma som deg, som gjør alt for at livet med diabetes skal bli best mulig. Jeg er også heldig, har foreldre som stiller opp døgnet rundt. Livet mitt hadde ikke vært det samme uten! Dere vil helt sikkert oppleve både store opp- og nedturer. Mitt tips er å huske på de gode periodene hvor alt stemmer og hvor diabetesen sammarbeider, gi ros og tilatte seg å føle på mestringen. Disse gode minnene hjelper meg gjennom de vanskelige periodene hvor jeg har mest lyst å bare kaste alt av sprøyter osv. Husk samtidig at det er lov å være lei, frustrert og oppgitt, det er en del av “pakken”. Ønsker dere alt godt fremover. Dere klarer dette sammen!

    3. Anonym: Tusen takk for gode ord! Ja det er nok viktig å huske på de gode periodene når det er dårlige perioder, og nyte de gode periodene <3 Håper det vil komme en kur mot denne sykdommen snart....! Lykke til videre! God klem til deg <3

    4. Uff..ja jeg forstår at dette snur trill rundt på hverdagen..men dere kommer nok inn i det..og så bra hun fikk insulinpumpe! DET letter mye tenker jeg..selv om man må passe på mange ting..så er en ting borte..nemlig sprøyten.. Så lykke til! og håper det blir letter med tiden!

    5. Ja neste uke legges vi inn for å sette pumpe på plass og lære alt mulig om denne dippe duppen ?? blir nok godt å slippe all stikk ingen! Tusen takk ?

    6. Forstår at det kan føles ille nå , for alle dere involverte. men er sikker på at dere ser helt annerledes på det etter en stund. Lurt med den insulinpumpen, for det er klart det ikke er noe gøy å bli stukket hele tiden. Det ordner seg! Veldig fint bilde av deg forresten

    7. maiken: Ja føler denne uken at det begynner å gå seg litt til, kommer mer inn i” tankegangen” Mange nye rutiner i hverdagen nå. Det vil nok bare bli bedre og bedre. Tusen takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg