Lavkarbo rømmegrøt til st hans

Hei!

Nå begynner sommerferien for mange, og idag er det siste skoledag før sommerferien for barna mine. Imorgen er det st.hans og i den forbindelse vil jeg re-poste denne oppskriften på lavkarbo rømmegrøt- det MÅ jeg ha på st.hans 🙂 Og etter som jeg har forstått så er rømmegrøt en tradisjon rundt omkring i vårt langstrakte land også. Og her er min lavkarbo versjon av denne grøten. 

Rømmegrøt, lavkarbo

( ca 2 porsjoner)

1 ss smør

2 beger sterrømme (6 dl) eller halvparten gresk yoghurt for en lettere variant

spe med litt fløte viss nødvendig

dryss med en sil ca 3 ts  johannesbrød kjernemel (JBK)

litt salt

smak til med sukrin:1

kanel

spekemat

smørøye

 

Bruk en tykkbunnet kasserolle og ha rømme og smør oppi under omrøring. Når det begynner å boble drysser du med en sil litt og litt johannesbrød kjernemel  (JBK) og visp godt så det ikke klumper seg. Tilsett litt fløte viss grøten blir for tykk.

Smak til med salt og sukrin. 

Server med smørøye, kanel, sukrin og spekemat.

Håper det smaker!

Tenk at solen snur allerede imorgen!

For noen år siden feiret vi st. hans i Hellas, og der er det vanlig med bål-hopping i gatene – noe som jeg synes var litt skummelt å se på!

Legger også ved et bilde av et noe nedbrent st.hans bål slik som vi her i Norge feirer det 🙂

Det sies også at dersom en plukker 7 sorter markblomster og legger de under  hodeputen når du skal sove så vil du drømme om han du skal gifte deg med på st.hans-natten :))

Har du prøvd dette? Husker jeg gjorde dette, hihi!

 

GOD HELG 🙂

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #lavkarbo #lavkarbotips #lavkarborømmegrøt #rømmegrøt #grøt #lavkarbogrøt #hverdag #kos #ketose #keto #mat #helg #sthans #midtsommernatt 

5 kommentarer
    1. Rømmegrøt er godt!!!
      Og senest i går snakket vi om hva som skal til for å lage rømmegrøt 🙂 Tusen takk for tips 😀
      I ungdomsår plukket vi det vi trodde var 7 sorter i alle fall, og la under puten………. ehehehe tror ikke jeg drømte NOE de nettene……………. Iallefall ikke om noen prins 😀 kanskje jeg plukket feil 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg