Dagens mat-tips: Sashimisalat med ristede sesamfrø

Hei!

En skikkelig gråværsdag i Bergen idag, det regner og regner og mørke skyer henger over oss. Jeg har vært på skolen til datteren min og satt insulin til lunsj og snakket litt med lærerne, jeg holder nå på å formulere en søknad om assistent  og hjelpebehovet for datteren min som fikk diabetets type 1 for 2 måneder siden.  Jeg har vært mye på skolen hennes siste tiden, hver eneste skoledag og gjerne flere ganger for dagen for å sette insulin eller møter med lærere og rektor.

Jeg har tilogmed stått foran 30 lærere ved skolen og snakket om diabetes og føling etter ønske fra rektor i en hel time! Og jeg som HATER å stå foran folk å snakke, det er jo skikkelig skummelt synes jeg. Normalt ville jeg lagt i fosterstilling under dynen hjemme visst jeg skulle gjort noe sånt – og så foran LÆRERE!!!!! ….. Men det gikk overaskene  bra, men jeg gruet meg på forhånd sinn-sykt  mye! Utrolig hva en klarer når en bare bestemmer seg for at dette skal jeg klare og forbereder seg godt!

Men over til dagens mat-tips: Sashimisalat!

Sashimisalat er det beste som finnes, veldig enkelt å lage og passer  hele året. Salmalaks smaker nydelig sammen med avokadosalat, mango og ristede sesamfrø. Dette er en god og mettende salat.

Ha en flott mandag!

 

 

Sashimisalat med mango og ristede sesamfrø

(1 porsjon)

 ca 150 gram salma laks

1 sjalottløk

agurk

1 avokado

1/2 mango

4-5 blader hjertesalat

2 ss sesamfrø

 

Tilbehør:

soyasaus

Wasabi

syltet ingefær

 

Start med å vaske og skjære i passende stykker hjertesalaten.

Så fjerner du skallet fra avokadoen og tar bort stenen og skjærer avokadoen i skiver.

Del mangoen i to og del mango kjøttet i passende deler.

Skjær med en skreller agurken på langs så du får tynne strimler.

Skjær salma laksen opp i tynne stykker.

Skjær i skiver  sjalottløken.

Varm sesamfrø mens du rører i en stekepanne til de blir lett gylne.

Ha alt i en bolle  passe stor til salat og strø over med sesamfrø.

Du kan ha litt soyasaus over salaten  eller ha soyasausen  i en liten skål ved siden av, så kan du dyppe sashimisalaten i soyasausen. Ha gjerne wasabi og syltet ingefær som tilbehør.

Håper det smaker!

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #side2 #Norge #mat #blogglisten #salat #laks #sunt #godt #hverdag #helg #kosthold #livsstil #foto #bilde #oppskrift #mamma #mammablogg #helse #matglede #matblogg #helse #tips #sashimi #Bergen #Norge

17 kommentarer

Siste innlegg