Hjemmelaget iskrem – LAVKARBO

Hei!

Denne iskremen kan nytes med ganske så god samvittighet- ihvertfall viss du vil redusere på karbohydratene! Isen har jeg laget flere ganger og selv om den er søtet med sukrin så smaker den veldig likt på vanlig vanilje-is! 

 

Lavkarbo vaniljeiskrem (sukkerfri)

 

4 eggeplommer 

 70 gram sukrin melis

5 dl kremfløte

Noen dråper vaniljeessens (etter smak)

 

Visp eggplommer og sukrin. Stivpisk kremfløte og vanilje dråper. Vend inn kremen i eggedosisen.

Jeg har brukt her en  isboks (gjenbruk!)  til å ha isen oppi, men du kan også ha den i en vanlig kakeform (les tipset under!), da har jeg pleid å bruke en 20 cm kakeform, men du kan gjerne bruke en større form, men kaken vil da bli flatere. Fordelen med flatere kake er at den fryser  fortere.  

Isen trenger ca 4 timer til å bli fryst. Den kan tas ut av frysen før også, men vil da være litt bløtere. Når den er helt fryst er den best når den får stå litt på kjøkkenbenken før servering så den får tint litt opp (ca 15- 30  min). 

Jeg lager alltid isen samme dag som jeg serverer  den (ca 4 timer etterpå) da synes jeg den er best!

TIPS: Bruker du kakeform er det lurt å  klippe  en remse ca 15 cm høy som du har langs kanten på kakeformen, den vil holde iskremen på plass som du tilslutt heller oppi Topp gjerne iskaken med  bær søtet med sukrin melis.

Denne isen smaker kjempegodt som den er og minner faktisk mye om vanlig vaniljeiskrem!

Håper det smaker!

GOD LØRDAG!

 

#spisogspar #blogg #matglede #lavkarbo #sukkerfri #tips #oppskrift #hjemmelaget #matfrabunnen #helg #uke #is #vaniljeiskrem #sunt #godt #kos #lavkarbois #helg 

15 kommentarer

Siste innlegg