Fransk løksuppe på lavkarbovis

Reklame | Farmasiet

Hei!

Hva passer vel bedre enn en varm og lun Fransk løksuppe på en våt og  vindfull regnværs dag?

Dette er en av de beste suppene jeg har smakt!

Utrolig enkel å lage, få ingredienser og smaker kjempegodt og ikke minst mettende – kan det bli bedre?

Visste du forresten at løk inneholder hele 88 gram vann pr 100 gram og er svært rik på Kalium (200 gram kalium pr 100 gram)?

Oppskrift på løksuppe finner du også i boken min.

Fransk løksuppe

(1 porsjon)

 

1 stor gul løk, ca 200 gram ( 5,7 gram karbo pr 100 gram)

1/2 fedd hvitløk

1/2 ts sukrin gold

1/2 ss fibersirup gold eller Sukrin sirup

1 ss smør

2,5 dl vann

1/2 ss grønnsaks eller kjøtt fond  eller 1/2 buljong terning

ca 1 dl fløte (kan sløyfes) (2,9 gram karbo pr 100 gram)

litt salt

litt pepper

ca 4 skiver hvitost

1 stk ildfast skål

ferske urter  feks timian tørket finhakket persille

Eventuelt en stavmikser viss du ønsker en “glatt” suppe

Det er også godt med feks stekt bacon i terninger som topping på suppen.

 

Start med å skjære løk og hvitløk i skiver.

Smelt smør i en kasserolle og tilsett løk og hvitløk sammen med sukrin og fibersirup gold.

Stek på middelshøy varme mens du rører om innimellom.

Når løken er blitt lett gyllen og karamellisert tilsetter du kaldt vann og fondet eller 1/2  buljong terning.

Sett lokk på kasserollen og la det småkoke på middels temperatur.

Tilsett litt fløte (kan sløyfes), salt og pepper mens du rører. Synes du suppen er for tynn så gir du den et lite oppkok.

Bruk eventuelt en stavmikser viss du ønsker en mer glatt suppe.

Sett stekeovnen på grill eller høy temperatur (max).

Hell suppen over i en ildfast skål og legg osteskiver på midten.

Sett suppen i stekeovnen for gratinering (ca 5 minutter).

Når osten er gyllen er den ferdig.

Server med friske urter til eller som jeg gjorde her med tørket finhakket persille.

Håper det smaker!

 

Det er skummelt at det siste tiden har vært så stor økning med korona-smittede i Bergen….!

Her i Bergen anbefales det nå å bruke munnbind på blant annet buss og bybane, og det føles ikke unaturlig lenger å ta på et munnbind.

Jeg husker første gangen jeg brukte munnbind over flere timer på jobb, det var nå i Mars da korona smitten brøt ut. Da gikk jeg og kollegaer i fullt smitteutstyr hele arbeidsdagen. Da jeg la meg for å sove den kvelden kunne jeg fortsatt kjenne munnbindet på…..

Det har også vært mye snakk om den urimelig høye prisen for munnbind siste tiden, heldigvis har prisen gått litt ned nå.

Farmasiet har nå 3-lags munnbind 50 stk til 379 kr.

LyncMed Munnbind 3-lags, 50 stk

 

LyncMed Munnbind 3-lags

 

 

Ønsker deg en super-fin dag!

 

Følg meg gjerne på instagram: @katrinestenhjem

 

 

#løksuppe #lavkarbo #munnbind

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg