Rømmegrøt vs lavkarbo rømmegrøt

God onsdag!

Ikke lenge til 17. mai nå, og  vi vil derfor  legge ut oppskrift på rømmegrøt som er en tradisjon hos oss å spise på 17. mai.  Mange steder  rundt om i  landet spises det rømmegrøt på 17. mai. Det er også tradisjon hos mange å spise rømmegrøt på St.Hans og til jul.  

Liker du rømmegrøt?

Her kommer flere varianter av rømmegrøten:

 

 Rømmegrøt

(4 porsjoner)

  • 2 beger med seterrømme
  • ca 2 dl hvetemel
  • 5 dl melk
  • 1/2 ts salt
  • sukker
  • kanel
  • spekemat
  • rosiner (om ønskelig)

Kok opp rømmen mens du rører, kok i ca 2 minutter, da kan du tilsette halvparten av melet mens du visper.

 

 Det vil nå piple frem smør og det kan du lett fjerne med en spiseskje og legge i en skål (kan brukes igjen når du serverer grøten)

Dryss i resten av melet og visp godt.

Spe med melk mens du rører til grøten er passe tykk

smak til med salt mot slutten av koketiden.

Server med det smeltede smøret, sukker, kanel og spekemat.

Annet som også er godt på rømmegrøten er rosiner, finhakkede mandler og nøtter, tranebær og finhakkede aprikoser for å nevne noe.

 

Jeg har de siste gangene jeg har laget rømmegrøt  byttet ut rømmen med gresk eller tyrkisk  yoghurt det blir litt friskere smak og kjempegodt! Du kan også ha halvparten med gresk/ tyrkisk yoghurt og halvparten med rømme. 

Her kommer også en lavkarbo versjon av rømmegrøt som også smaker godt.

 Lavkarbo rømmegrøt

(4 porsjoner)

  • 2 ss meierismør
  • 4 beger seterrømme
  • spe med litt kremfløte eller melk
  • ca 4-6  ts Johannesbrødkjernemel (røres ut i ca 1/2 dl kaldt vann)
  • 1 ts salt
  • sukrin+
  • kanel 
  • spekemat

Smelt smøret i en kjele og visp inn  rømme.

Ha i litt  fløte eller melk og la dette koke opp og tilsett etterhvert johannesbrødkjernemel blandet ut i litt kaldt vann ( 1/2 dl vann) for å jevne grøten visp godt for å unngå klumper.

Tilsett litt salt  og sukrin + etter smak.

Blir grøten for tykk kan du spe med litt melk eller fløte.

Server med spekekjøtt, sukrin +, kanel og gjerne rosiner.

 

Håper det smaker!

 

 

#rømmegrøt #lavkarbo #mat #17mai #helg #spekemat #mat #blogg

6 kommentarer
    1. Så deilig ut..jeg liker all slags grøt …rømmegrøt også…men det liker ikke mannen her…så veldig sjelden vi har det :))…men kan jo lage meg en liten porsjon til bare meg..

    2. Elsker rømmegrøt, men kan ikke spise det på grunn av at jeg har gallestein. Det fremkaller anfall faktisk hos meg. Min mann spiste det i dag, luktet og så veldig godt ut. Kanskje jeg tåler med gresk yoghurt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg