Formkake med banan

God søndag!

siden det er helg er det lov å kose seg litt ekstra så idag deler vi med dere en formkake med banan. Dette er min favorittkake, og den er veldig enkel å lage og smaker kjempegodt. 

Denne kaken  inneholder ikke så mye sukker siden vi bruker banan som naturlig søting. Denne oppskriften har jeg funnet i en gammel kokebok og er opprinnelig med raspet sitronskall, men nå har jeg byttet ut sitron med banan og halvert sukkermengden.

Formkake med banan

  • 50 gram smør
  • 2 egg
  • 1 dl brunt sukker
  • 1 moden banan
  • 2 1/2 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker,
  • 1 dl yoghurt naturell

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.

Tilsett vaniljesukker, og sikt i mel og bakepulver.

Hell yoghurt og romtemperert smør i røren.

Mos med en gaffel en godt moden banan og rør den inn i røren.

Rør forsiktig og hell røren i en smurt form, eller en form ikledd bakepapir som jeg har gjort her. Jeg har brukt en på som tar ca 1 1/2 liter.

Sett kaken midt i ovnen i ca 30 minutter, bør sjekkes innimellom så den ikke blir svidd. Jeg har etter halve steketiden lagt aluminium folie oppå kaken så toppen ikke svir seg.

Håper det smaker!

 

Ha en nydelig dag <3

 

#formkake #banankake #helg #hverdag #mat #blogg #søndag #lørdag #sommer #sol #foto

10 kommentarer

Siste innlegg