Plommekake

Hei!

Nå er det mye god norsk frukt og bær i butikkene, og for noen dager siden kjøpte jeg veldig gode plommer, så  idag  siden min mamma kom på besøk laget jeg  plommekake til dessert. Det var  første gang jeg har laget plommekake, og det skal jeg absolutt  lage igjen, den ble kjempegod!

Ha en super søndags kveld <3

 

Plommekake

  • 125 gram smør
  • 1 1/2 dl brunt råsukker
  • 2 egg
  • 150 gram speltmel
  • 1 ts bakepulver
  • 2 ss gresk yoghurt

Topping

  • ca 10 modne plommer
  • brunt råsukker
  • kanel
  • tilbehør: vaniljekesam eller vaniljeis.

   
  
  

Rør sammen brunt sukker og smør til en smørkrem.

Tilsett ett egg om gangen og rør godt.

Sikt speltmel og bakepulver i røren vekselvis  med yoghurten.

Rør sammen.

Hell røren i en smurt form.

Vask og skjær plommene i to, fjerne steinene. Skjær hver plommehalvdel i ca 3- 4 deler.

Legg de oppskjærte plommene utover kakerøren og strø over med kanel og sukker.

Stek på 175 grader midt i ovnen i ca 30 minutter.

Da er den klar for å nytes! 

 #mat #plomme #plommekake #blogg #mamma #mammablogg #helg #søndag #høst #helse #livsstil #spis #spar #spisogspar #

18 kommentarer

Siste innlegg