Oppskrift på glutenfri rullekake

Hei!

Tiden går så fort og mai måned står like ved døren, og nå passer det med en oppskrift på en kake i rødt, hvitt og blått. I går  så jeg på Annebe sin  blogg  http://annebe.blogg.no/1461676267_takker_for_hyggelige_.html   et bilde hentet fra Norsk Ukeblad av en nydelig pyntet rullekake, og siden blant annet  Unni fra Magiskliv.blogg.no sin blogg  http://magiskliv.blogg.no/ (dette er to flotte blogger som jeg anbefaler dere å lese) ytret et ønske om en glutenfri rullekake sist jeg laget rullekake, fikk jeg altså veldig lyst å prøve å lage nettopp en glutenfri rullekake! Jeg har surfet litt rundt på nettet og fant ut at potetmel er en viktig ingrediens i glutenfrie kake oppskrifter så denne kaken inneholder ikke hvetemel kun potetmel og det fungerte overraskende bra!  Kaken smaker helt som vanlig rullekake synes jeg.

Ha en super tirsdag!

 

Glutenfri rullekake

3 egg

1 1/2 dl brunt råsukker

2 dl potetmel

2 ss bakekakao

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

 

Sett stekeovnen på 250 grader (over og under varme)

Visp egg og sukker til eggedosis. Sikt potetmel, bakekakao, vaniljesukker og bakepulver inn i eggedosisen.

Vend forsiktig inn i eggedosisen.

Hell røren over på en stekeplate dekket med bakepapir og sett den midt i stekeovnen i ca 3- 5 minutter. 

Når kaken er gjennomstekt velter du den over på et bakepapir og lar den ligge å avkjøles mens du lager til fyllet feks krem. Smør på fyllet på den avkjølte kaken og rull sammen fra kort side mot kort side. 

Skjær i skiver og dekorer gjerne med friske bær og krem. 

Håper det smaker!

 

 

#spisogspar #blogg #mat #helse #livsstil #rullekake #mamma #mammablogg #spisogspar #Norge #blogglisten #side2 

49 kommentarer

Siste innlegg