Hjemmelaget rullekake- den enkleste kake i verden!

God mandag!

Idag har vi vært i en 3- årsdag og i den anledning laget jeg en rullekake med jordbærsyltetøy, pyntet med sjokolade, friske bær og blomster. Rullekake er vel den kaken som jeg stort sett får til og så er det kjekt at kaken bare skal stekes i  ca  4 minutter i ovnen! Dette er en enkel og rask kake  å lage 🙂

 

Ha en fin uke start!

 

Rullekake

3 egg

2 dl brunt råsukker

2 dl fint  speltmel / fint hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1/2 dl gresk yoghurt 

litt sukkerstrø eller melis

Fyll

2 dl syltetøy,  eller  en kan også  mose friske bær istedet for syltetøy. Idag bruker vi jordbærsyltetøy.

 

Sett ovnen på 250 grader.

Pisk egg og sukker til luftig eggedosis.

Sikt  sammen mel og bakepulver og rør alt sammen.

Tilslutt har du yoghurten oppi.

Hell røren i en langpanne med bakepapir.

Stek på midterste rille i ca 4 minutter.

Hvelv kaken over på et bakepapir, gjerne med sukker over bakepapiret (det hadde ikke jeg idag da jeg istedet drysset melis over tilslutt)

Smør fyllet over kaken og rull sammen på kortsiden så kaken blir tykk.

Jeg pleier å skjære bort ytterkanten på hver side og idag smeltet jeg sjokolade som jeg ringlet over kaken og pyntet med bringebær på toppen og tilslutt et dryss med  melis.

 

Håper det smaker 


 

 

#spisogspar #rullekake #mat #blogg  #helse #hjemmelaget #kake #Norge #ferie #mamma #mammablogg #mandag #hverdag #uke #blogglisten #side2

16 kommentarer

Siste innlegg