Monster vepsen er sett i Bergen!

 

Det verste jeg vet om sommeren er veps! Men norske veps virker ganske harmløse i forhold til monstervepsen som jeg så i Indre Arna igår.  Vi satt ute på terrassen til min mor da denne gigantiske vepsen kom plutselig flygende rett mot rosene like ved der vi satt. Jeg skrek ut “monsterveps” og da han fløy mot meg spratt jeg opp, skrek og løp rundt veivende med armene (noe man visstnok IKKE skal gjøre i følge eksepertene) . De andre satt  og så på meg ganske rolig mens de gumlet på sjokoladekake (!). “-Alle må inn ” hylte jeg: “-monsterveps er veldig aggressive!” Vi løp inn og så fra vinduet monstervepsen ta noen runder på terrassen før den fløy videre. Den virket ganske harmløs egentlig, men man vet jo aldri……! De vanlige vepsene som surret rundt oss etterpå virket så små og uskyldige i forhold til den digre vepsen. 😀

Lurer du på hva monsterveps er? Denne vepsesorten heter Vepsa mandarinia og kommer fra Asia, de flyr ofte i store flokker og skal være svært aggressive. De siste månedene har denne monstervepsen drept 10 mennesker i Kina og skadet over 1000.   Det beste er visstnok å løpe inn og lukke døren visst en ser flere veps i flokk, visst du ser bare en veps  anbefaler ekspertene at  en står i ro da vil den mest sannsynlig fly bort, begynner du å løpe kan den fly etter deg.  Stikkene er visstnok ekstra vonde og inneholder mer giftstoff enn vanlige vepsestikk. Ekspertene har nå kommet fram til at denne vepsen har tatt turen helt til Norge pga varmen.

 

Har du sett monsterveps?

 

 

 

 

 

#blogg #veps #monsterveps #foto #bilde #sol #sommer #varmt #norge #ferie #Juli #Bergen #hverdag #helse

18 kommentarer

Siste innlegg