Dagens sunne middags tips: makaronigrateng med en sunn vri.

God fredag!

Makaronigrateng har jeg laget mange ganger og det er alltid en  populær middag her i huset. Ettersom jeg ønsker at vi skal spise mer grønnsaker så har jeg i denne oppskriften laget blomkålsaus istedet for vanlig hvit saus, og grønnsakspølser istedet for skinke. Siden barna mine absolutt  ikke spiser noe som ser ut som en grønnsak toppet jeg gratengen  bare  med brokkoli og blomkålbuketter  på halve gratengen til meg om mannen min. Maten skled ned den, så dette skal absolutt lages igjen.

Kos dere med kvelden!

 

Makaronigrateng med blomkålsaus, grønnsakspølse og brokkoli

(4 porsjoner)

2 dl makaroni (kok etter anvisning på pakken)

3 stk grønnsakspølser (Leiv Vidars fra Rema 1000)

ca 6 stk  små brokkolibuketter 

6 stk små blomkålbuketter

 

Blomkål saus

5 dl melk

ca 3  ss økologisk hvetemel

1 ss smør

1/4 ts  malt muskatnøtt

maldon salt

pepper

ca 100  gram blomkål

 

revet hvitost til topping

 

Start med å koke makaronien etter anvisning på pakken.

Sett stekeovnen på 200 grader (over og under varme)

Ha melk og mel og en smørklatt i en kasserolle og visp godt sammen. Tilsett vasket og oppskjært blomkål og rør om mens det koker opp.

Tilsett salt,  pepper og muskatnøtt og  la det koke til en litt tykk blomkålsaus.

Bruk en stavmikser og mos den kokte blomkålen.

Når makaronien er ferdig kokt heller du vannet ut og har makaronien over i en ildfast form. 

Hell blomkålsausen over.

Ha  pølser skjært i terninger og små brokkoli  og blomkål buketter  (skjær bukettene gjerne i 2 eller 3 deler)  oppå og dytt de litt ned i sausen.

Tilslutt drysser du raspet hvitost over  og setter formen midt i stekeovnen  i ca 20 minutter til osten er smeltet og gyllen og brokkoli og blomkål er myke.

Da er det klart for servering!

Håper det smaker!

 

#spisogspar #blogg #hverdag #helg #fredag #mat #matglede #helse #middag #tips #kosthold #sunt #barn #mamma #mammablogg #blogglisten 

26 kommentarer

Siste innlegg