Hjemmelaget iskake med marengs (oppskrift med og uten sukker)

Hei!

Dette var 17.mai-kaken som vi  spiste igår, og den blir bare bedre og bedre jo mer den smelter, synes jeg – jeg bare elsker krem-is!

Hadde du en fin 17.mai? Det hadde vi, i går var det helt nydelig vær her i Bergen, og vi koste oss med bytur og familiebesøk, det ble ingen tivolibesøk på oss igår, hehe (les innlegg om  sist tivoli- besøk HER)

Denne iskaken ble kjempegod og skal så absolutt lages igjen! Dette ble en frisk og god kake, akkurat passe søt etter min smak. Jeg har brukt i denne kaken en kombinasjon av sukker og sukrin for å redusere litt på sukkeret. Neste gang tror jeg vil prøve med daimkuler i, det ser jeg for meg også vil bli kjempegodt, hehe 😀 

Marengsbunn

3 eggehviter

85 gram sukrin melis (eller ca 125 gram sukker)

2 ss økologisk sukker

1 ts hvitvinseddik

2 ts maizenna

 

Bringebær og blåbæriskrem

3 eggeplommer og 1 egg

120 gram sukker (eller  ca 70 gram sukrinmelis)

5 dl kremfløte

1 ss vaniljepulver

150 gram bringebær

150 gram blåbær

 

Topping:

Friske blåbær og bringebær, gjerne et dryss med melis.

 

Jeg har brukt her en 20 dm kakeform, men du kan gjerne bruke en større form, men kaken vil da bli flatere. Fordelen med flatere kake er at den tiner  fortere (den må stå ca 30 minutter i romtemperatur før servering slik at den tiner litt!).

Jeg har klippet en runding i bakepapir like stor som kakeformen som jeg har i bunnen på kakeformen. Klipp så en remse ca 15 cm høy som du har langs kanten på kakeformen, den vil holde iskremen på plass som du tilslutt heller oppi.

 

Marengs

Sett stekeovnen på 140 grader varmluft.

Skill eggehvitene fra eggeplommene, vær nøye på at ingen gult kommer med hviten, ellers blir ikke stiv pisket. Visp med kjøkkenmaskin  eggehvitene, så tilsetter du litt og sukrin og sukker til du får en glatt og stiv marengs 

Rør inn  hvitvinseddik og sikt inn maizena som du rører forsiktig inn i marengsen.

Hell marengsen i kakeformen, og sett midt i stekeovnen på 140 grader (varmluft), blir den gyllen på toppen, setter du den lenger ned i ovnen med bakepapir over.

Marengsen stekes i ca 70 minutter. Da skal marengsen være crispy, visst ikke lar du den stå i stekeovnen  når du har skrudd av varmen med døren på gløtt. 

La marengsen stå i kakeformen med bakepapiret rundt.

 

Bringebær og blåbæris

Start med å legge bærene utover et fat for å tine litt.

Visp egg og sukker (eller sukrin) til eggedosis.

Stiv pisk kremfløte og vaniljesukker.

Vend inn bær og krem i eggedosisen.

Hell så dette over  marengsen som fortsatt står i kakeformen.

Sett det så i fryseren i ca 5 -6 timer slik at kaken blir skikkelig fryst.

Fjern bakepapiret før servering, og  la  den stå i romtemperatur i ca 30 minutter.

Topp gjerne kaken med blåbær og bringebær  (eller annen frukt og bær) og dryss melis over.

Håper det smaker!

 

 -Klem-

Katrine

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #mat #kake #oppskrift #hjemmelaget #hverdag #helg #mai #sommer #is #iskake #matfrabunnen #lavkarbo #sukkerfri #torsdag #17mai #uke #fri #sol 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg