Fløyelsmyk iskake med daim

Hei!

Kan jeg friste med en fløyelsmyk iskrem som smelter på tungen og krønsji daimkuler? Iskake er perfekt til sommerfesten eller andre festligheter.  Dette må være den beste isen jeg har laget noensinne, sier skrytehøna, hihi, men den er virkelig god – og ungene trodde til og med at den var kjøpt på butikk 😀

Jeg har laget den sukkerfri, da den er ganske søt med daimkulene i, men oppskriften er både med og uten sukker 😉

Ønsker deg en super lørdag videre!

 Iskake med daimkuler

3 eggeplommer og 1 egg

120 gram sukker (eller  ca 70 gram sukrinmelis)

5 dl kremfløte

1 ss vaniljepulver (eller frø fra en vaniljestang)

 

Jeg har brukt her en 20 dm kakeform, 

Visp egg og sukker (eller sukrin) til eggedosis.

Stiv pisk kremfløte og vaniljesukker.

Vend inn daim og krem i eggedosisen.

Hell så dette over kakeformen ikledd bakepapir på kantene (ca 10 cm høy kant)

Sett det så i fryseren i ca 5 -6 timer slik at kaken blir skikkelig fryst.

Fjern bakepapiret før servering, og  la  den stå i romtemperatur i ca 30 minutter.

Topp gjerne kaken med flere daimkuler eller karamellsaus eller som jeg gjorde idag friske bær og et dryss med  melis over.

Kaken kan fint fryses igjen visst du har rester.

Håper det smaker!

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #iskake #daimiskake #daim #kake #hjemmelaget #is #oppskrift #sukkerfri #diabetes 

20 kommentarer

Siste innlegg