Bør barn med diabetes over på lavkarbo kost? Litt synsing…..

Det er utrolig mange meninger om diabetes og kosthold. Og jeg tenker at disse meningene sikkert er godt ment og et ønske om at de med diabetes skal føle seg bedre. Noen ganger blir jeg mektig irritert over meninger og påstander folk kommer med, men når jeg får tenkt meg om vet at det er jo godt ment!  Ofte er det lavkarbo kost som er et sentralt tema her. Noen mener at lavkarbo kost vil gjøre diabetes barna – og voksne med diabetes  “friskere”. Godt mulig at det har noe for seg, men det synes jeg er opp til  voksne med diabetes å avgjøre hvilken kost de vil spise. Kanskje det også er veldig individuelt om det hjelper eller ikke, folk er jo forskjellige. 

Men min mening er at barna må få lov til å spise “normal og sunn kost” med alle de karbohydrater den inneholder. De skal jo faktisk vokse og utvikle seg og da ville ikke jeg kjørt på med en diett på et barn  over lengre tid. 

Diabetes barna har allerede mer enn nok med denne sykdommen “hengende over seg”, en sykdom de aldri får fri fra, så jeg ønsker ikke å stresse for mye med kostholdet i tillegg. 

Denne måneden vi er inne i nå blir det rikelig med søtsaker – nesten daglig pga sommeravslutninger og flere bursdagsbesøk i uken, og det går helt greit, min datter får spise det hun vil for vi har jo insulin som fikser blodsukkeret…. Og blodsukkeret er ikke nødvendigvis høyt hele natten pga sukkerinntaket tidligere på dagen, da er  stort sett andre årsaker som hormoner, virus eller gruer/ gleder seg veldig til noe som skjer dagen etter. 

På sykehuset da  datteren vår var innlagt med  nyoppdaget diabetes fikk vi 14 dagers kurs i kost og ernæring og det ble anbefalt både fra lege og ernæringsfysiolog et allsidig og sunt kosthold som innebærer – for å nevne noe:  brød og melk,  poteter og ris.  De hadde også fokus på at det var lov å kose seg  i  feks bursdager og lørdager osv.

Så dette rådet  følger vi. Det fungerer helt greit for oss.  Og så får andre gjøre som de vil.

💗

 

💗

 

#blogg #diabetes #kosthold #matglede #helse #lavkarbo #hverdag #sommer

8 kommentarer
    1. Så bra dere følger deres egen vei..og følger anbefalinger fra fagpersoner..det er de som vet best…men nå er jeg sikkert utdatert på info om sukkersyke..for kan dia 1 personer spise vanlig? sukker ? også bare justere insulinet..eller er det forskjellig fra person til person? Ikke noe kritikk eller noe..jeg bare lurer..for jeg har alltid hørt de skal holde seg unna sukker..men tiden forandrer seg jo..:-)

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Bare fint at du spør :)) I dag er insulin så god at diabetikere (type 1) kan spise det de vil alt med sukker -til og med sukkerspinn! Så setter en insulin og da er alt iorden igjen. Dette kan sikkert variere fra person til person men for oss fungerer dette veldig greit nå. Idag har vi vært på sommeravslutning på skolen og det ble spist masse kaker og drukket søt saft, vi satte insulin under festen og da vi kom hjem og målte var blodsukkeret på 5 mmol som er helt normalt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg