Rolfs spesial: kylling med ris og grønnsaker

Hei!

Idag vil jeg dele en oppskrift  som min pappa (Rolf) lager ofte. Denne er såååå god at jeg bar må dele den her på bloggen (og heldigvis fikk jeg lov til det 😉 )  I denne retten kan en “ta hva man har” – og slike retter liker jeg som er supre å bruke opp rester på! En trenger altså ikke følge oppskriften helt, men den gir en pekepinn på hvor mye og hva som passer å ha i en slik rett. 


(jeg og pappa 🙂 )

(Ekte mannfolkarbeid!)

Rolfs spesial: kylling med ris og grønnsaker

(ca 4 porsjoner)

 

ca 500 gram kyllingfilet

2 stk grønnsaks buljong

ca 1-2 dl olivenolje

2 gulrøtter

1 rødløk

250 gram multifargete cherrytomater

1 bunt med vårløk

Ris til 4 porsjoner.

 

Start med å løse opp 2 buljongterninger i olivenolje i en skål til en marinade.

Skjær kyllingen opp i mindre biter og legg i buljong og olivenolje-marinaden så den får trekke inn og setter god smak på kyllingen. Bruker du hendene må du vaske hendene godt etterpå da rått kjøtt kan inneholde bakterier!

Skrell gulrøtter og skjær i mindre deler.

Skjær en løk i skiver.

Vask og skjær cherrytomater i mindre deler.

Vask og skjær vårløken i skiver.

Stek løken i en stekepanne  til den er myk og blank.

Tilsett kyllingen  og stek den ferdig. 

Tilsett så resten av grønnsakene og la det godgjøre seg i stekepannen under lokk i ca 15 – 20 minutter mens du koker risen etter anvisning på pakken.

Når risen er ferdig kokt er maten klar for servering.

Håper det smaker!

 

 

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #sunt #godt #hjemmelaget #middag #tips #ferie #sommer #kylling #oppskrift #mandag #uke #hverdag #Hellas #Kreta

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg