Eple og pærekake (litt sunnere vri)

Hei!

Så var det helg igjen, og neste uke starter hverdagen igjen, noe jeg faktisk ser litt frem til nå, etter en laaaaang ferie 🙂

Sist helg laget jeg sukkerfri (lavkarbo) vaniljeiskrem og denne eple og pærekaken som smakte kjempegodt, epler og pærer sammen er en utrolig god kombinasjon synes jeg,  og spesielt godt sammen med vaniljeis, mmmmmm!

Jeg har redusert en del på karbohydrat innholdet da jeg bruker med fiberrikt mel og sukrin som søtning,  av sukrin variantene liker jeg best sukrin melis.

 

 

Litt rustikk (og litt sunnere)  eple og pærekake 

(ca 20 dm rund kakeform)

 

125 gram smør

1 dl sukrin melis

2 egg

1 1/2 dl fint speltmel

1 dl havremel

1 ts bakepulver

2 ss gresk yoghurt

2 epler

2 pærer

sukrin melis eller annen søtning, gjerne perlesukker

bringebær

kanel

 

tilbehør: vaniljeis eller vanilje- eller lime kesam eller vaniljesaus

   Hjemmelaget sukkerfri vaniljeis finner du oppskrift på HER

 

Sett stekeoven på 175 grader.

Rør smør og sukrin til en smørkrem.

Tilsett ett egg om gangen og rør godt.

Sikt mel og bakepulver  i røren vekselvis med yoghurten og rør sammen.

Hell røren i en smurt  form.

Vask og skrell epler og pærer. Skjær  noen i biter som dyttes ned i røren og noen sirkler som legges på toppen av kakerøren,  fjern stenene med en kniv.   

Dryss over kanel og sukrin eller litt sukker  (som jeg brukte) og sett midt i ovnen på 175 grader i 35 – 40 minutter.

La den avkjøles litt før den er klar for å nytes!

Pynt gjerne kaken med friske bær og litt melis (sukrin melis) og perlesukker!

Håper det smaker!

 

 

God helg!

#mat #eplekake #pærekake #spisogspar #blogg #søndag #lørdag #fredag  #helg #foto #kos #helse #livsstil #høst #eple #mammablogg #mamma #sommer #august #uke #matglede #tips #oppskrift #sukrin #sukkerfri 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg