Litt søtningsstoff snakk + en oversikt over hvilke søtstoffer gir blodsukkerstigning.

God torsdag!

Det finnes utrolig mange søtningsstoffer idag, noen har rykte på seg til å være dårlige for kropp og helse og andre skal være helt naturlige. Noen gir også bivirkninger med magevondt visst en inntar for mye. Det er virkelig ikke lett å finne frem i denne søtningstoff-jungelen! 

Da datteren min fikk diabetes i desember 2016 var vi flere uker på sykehuset og fikk blant annet opplæring i ernæring og det ble også snakket om søtningsstoffer som blir så mye brukt idag. 

Helt i starten av “diabeteslivet” vårt kjøpte vi Nugatti Zero (inneholder 4,1 gram karbo pr porsjon) som min datter da kunne få på en brødskive om lørdagene, men skal si dette gav blodsukkerstigning, det ble kjempehøyt og vanskelig å fa ned igjen til normale verdier, vi prøvde Nugatti Zero en periode og det samme skjedde gang på gang! Den er søtet med   Maltitol som gir blodsukkerstigning, så angående blodsukker var det bedre for henne å velge Nugatti Max (inneholder 5,4 gram karbo pr porsjon), da har vi kontroll på blodsukkeret.  Men dette kan sikkert variere fra person til person hva som fungerer for de. 

 

(bilde er fra google)

Her kommer en liten oversikt over søtningsstoff og hvilke som gir blodsukkerstigning og hvilke som ikke gir blodsukkerstigning.

 

Søtningsstoff

Gir blodsukkerstigning:

 

 Fruktose

Sorbitol

Xylitol

Mannitol

 Maltitol

Iaktitol

Isomalt

Tagatesse (gir litt blodsukkerstigning)

 

 

Gir ikke blodsukkerstigning:

 

Aspartam

Cyklamat

Acesulfam K

Sakkarin

Sukralose

Erytritol  (Sukrin)

Stevia

 

 

Håper dette var oversiktlig og greit! 

 

Ha en fin dag videre!

– Katrine –

 

 

Oversikt over søtningsstoffer finnes på www.diabetes.no          

Kilder: www.diabetes.no, www.nugatti.no, Ernærings hefte fra  Haukeland Universitets Sykehus 

 

 

 

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #søtning #ernæring #mat #lavkarbo #diabetes #kosthold #søtstoffer 

12 kommentarer

Siste innlegg