Sjokoladekake i en kopp – lavkarbo kos!

Hei!

Dagens oppskrift er sjokoladekake i kopp som er en superrask kake som kan stekes i kopp i mikroen. Men nå har ikke jeg mikro her hjemme så da ble det stekeovnen på meg, det tar litt lengre tid, men allikevel verdt det – dette er en kjempegod sjokoladekake når en er fysen på noe søtt og godt! Jeg toppet kaken  idag med mandelsmør og vispet krem som ble helt  fantastisk godt! 

 

Sjokoladekake i kopp

(1 porsjon)

💗

1 økologisk egg

2 ss sukrin gold (eller annen søtning)

1 ss rømme

1 ss bakekakao

1 ss mandelmel (malt selv, IKKE fett redusert! kan også kjøpes ferdig finmalt)

1 ss kokosmel (kan males selv med en blender eller kjøpes ferdig malt)

1/2 ts bakepulver

1/2 ts vaniljepulver

en liten klype salt

(Et lite tips: du kan også ha hakket sukkerfri sjokolade i kaken og /eller raspet appelsinskall)

 

Visst du ikke har mikrobølgeovn (som jeg) så sett stekeovnen på 180 grader (over og under varme)

Start med å vispe egg og sukrin/ søtning til eggedosis (ca 10 minutt).

Bland inn rømmen, pass på at du ikke “slår ut” luften av eggedosisen.

Tilsett så alt det tørre og sikt det forsiktig inn i røren.

Hell kakerøren i en kopp og stek kaken i mikroen i ca 2-3 minutt – følg nøye med!

Eller du kan ha røren i en ildfast liten form på størrelse med en kopp og steke i ovnen i ca 20 minutt. 

Kaken kan gjerne være “litt rå” i midten, men jeg stekte den helt ferdig og kaken fikk en luftig og fin konsistens. Sjekk med en kakestikke /grillpinne til du har ønsket konsistens.

 

Jeg toppet kaken i dag med  mandelsmør (oppskrift finner du HER) og vispet krem – det smakte helt nyyyydelig!

 

Håper det smaker!

 

Klem 

– Katrine –

 

Ha en super dag!

💗💗💗

 

 

Sponsor: Funksjonellmat.no

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #kake #lavkarbokake #kakeikopp #lavkarbosjokoladekake #oppskrift #rask #godt #søtt #mattips #hverdag #raskkake #torsdag

14 kommentarer

Siste innlegg