Lavkarbo rabarbra kos – en deilig sommer-dessert!

Hei!

Rabarbra sesongen er her og jeg og datteren min laget en sukkerfri rabarbra kompott i går – det smakte helt nydelig!  Rabarbra inneholder kun 1.9 gram karbohydrater pr 100 gram  (i følge matvaretabellen) så dette kan en kose seg med god samvittighet for de av oss som ønsker å kutte ned på karbohydratene! 

Rabarbra kompott

(2 porsjoner)

350 gram skrellet rabarbra

100 gram sukrin gold

6 ss fibersirup gold

 

Tilbehør

Vispet krem

bringebær (gjerne frosne)

 

Sett stekeovnen på 200 grader (oppe og under varme).

Skrell og skjær rabarbraene i ca 1 cm tykke deler, skyll de og legg de i en ildfast form, bland inn sukrin og fibersirup og legg  aluminiumsfolie over.

Sett midt i stekeovnen og stek til rabarbraen er mør. 

Det ble litt mye væske synes jeg  da rabarbraen var ferdig stekte, så jeg silte av litt væske og hadde det i en egen bolle  som jeg la de frosne bringebærene oppi. 

Mos rabarbraen med en gaffel og la den avkjøles  før du serverer med krem og bringebær.

Håper det smaker!

 

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #oppskrift #lavkarbo #rabarbra #rabarbrakompott #lavkarbodessert #hverdag #sommer #sommerkos #sol #Bergen #Norge

6 kommentarer

Siste innlegg