Lavkarbo brød

Hei!

Dette brødet fikk jeg oppskriften på fra sviger-familien  fra Brasil som kom på besøk til jul i fjor.  Dette lavkarbo brødet er  laget med  blant annet aubergin-mel. Dette var nytt for meg og krever litt forarbeid med å skjære opp auberginene og tørke de i ovnen et par timer til de er som chips.  Så maler du det til mel med en blender. 

– Visste du at aubergin inneholder kun 2,5 gram karbo pr 100 gram ifølge matvaretabellen?

Dette brødet har mye smak og er saftig og godt og minner litt om RUG – brød synes jeg,  så det skal jeg lage igjen!

 

Tusen takk for oppskrift Vera og Marcia <3 

 

Lavkarbo brød

(et lite brød)

6 egg

1 kopp aubergin-mel (ca 950 gram auberginer, ca 2- 3 stk)

1 kopp sesam-mel

50 gram revet parmesanost

1/2 ts salt

1 ts sukrin:1

ca 1/3  kopp med vann

2 ts bakepulver

sesamfrø til topping

 

Brødform: ca mål: 22 cm (lengde) x 10 cm (bredde)  x 6 cm (høyde)

Start gjerne dagen  før med å tilberede aubergine. Vask og skjær bort stilken på auberginene (jeg hadde 2,5 stk). Skjær auberginene på langs tynne skiver og legg på et stekeplate ikledd bakepapir. Sett det i stekeovnen på ca 50 – 70 grader (over og under varme). La det stå slik å tørke til de er helt tørre og stive.  Dette kan ta noen timer. Når de er tørket bruker du en blender og maler de til mel. 

Da er det klart for brød-laging!

Sett stekeovnen på 200 grader.

 Visp eggene godt og tilsett resten av ingrediensene, bland godt sammen (jeg brukte en kjøkkenmaskin med eltekrok). Røren skal være litt seig.  

Hell røren over i en smurt brød form eller ha bakepapir i formen og hell røren oppi.  Bruk en slikkepott til å glatte ut røren i formen.

Dryss over sesamfrø på toppen.

Sett det midt i stekeovnen til steking i ca 30 minutter.

 

Brødet minner mye om rug brød synes jeg og  det ble saftig og godt. Smakte veldig godt med hvitost på 🙂

 

Håper det smaker!

 

 

Ha en flott dag videre!

 

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #tips #helse #lavkarbo #lavkarbobrød #aubergin #aubergin-mel #mat #mattips #kosthold #lavkarbomat #oppskrift #diabetes #Brasil #familie #brødmat #hverdag #glutenfri

5 kommentarer

Siste innlegg