Lavkarbo ” riskrem “

Hei!

Cottage cheese kan brukes til så mye! Den er i tillegg proteinrik og inneholder lite karbohydrater. Denne desserten  som jeg laget med cottage cheese er et godt alternativ til riskrem. Jeg og mannen min synes ihvertfall dette var kjempegodt, og det beste av alt – den kan nytes med beste samvittighet når en er fysen på noe søtt  uten sukker 😀 Lavkarbo “riskrem” er jo først og fremst en dessert, men jeg spiste en porsjon med dette til frokost idag – og det holdt meg mett i flere timer! 🙂 Jeg synes lavkarbo “riskremen” smaker mye bedre enn den vanlige riskremen :))

Riskrem (lavkarbo)

(ca 4 porsjoner)

1 stor boks cottage cheese, 400 gram (1,5 karbo pr 100 gram)

2 dl kremfløte ( 2,9 karbo pr 100 gram)

ca 2 ss sukrin melis eller annen søtning (etter smak)

noen dråper vaniljeessens  (etter smak)

Visp kremfløten til krem sammen med søtning og vaniljeessens. Bland inn en boks med cottage cheese med feks en slikkepott.

Bringebærsaus

200 gram bringebær (3,2 karbo pr 100 gram)

3 ss sukrin melis (eller annen søtning)

Kok opp bringebærene og søting under omrøring.

Ha de så over i en sil med en skål under og press på bærene med en skje så sausen renner ned i skålen og frøene ligger igjen i silen. Avkjøl bringebærsausen.

Ha cottage cheese kremen/ riskremen i glass og hell avkjølt bringebærsaus på ved servering, jeg har her toppet med hakkete hasselnøtter.

Håper det smaker!

Ha en flott dag videre!

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #dessert #cottagecheese #lavkarbo #lavkarbodessert #hverdag #helg #helse #tips #matblogg #lavkarbodessert #riskrem #lavkarboriskrem #lavkarbotips

4 kommentarer

Siste innlegg