Chiapudding – et lavkarbo frokost/ lunsj tips

Hei!

Chiapudding er enkel, sunn og god mat. Idag har jeg laget en chiapudding med frisk babyspinat for å gjøre dette lille måltidet enda sunnere! Spinat inneholder så å si ingen karbohydrater og er i tillegg rik på  blant annet Kalium, Folat og Magnesium (i følge matvaretabellen).  Jeg får ofte spørsmål angående chiafrø og om det er det samme som quinoa: chiafrø og quinoa er vidt forskjellige så må på ingen måte forveksles. Chiafrø inneholder lite karbohydrater, ca 7,7 gram karbo pr 100 gram vare (ifølge matvaretabellen), og i denne puddingen trengs det kun 2 spiseskjeer, dvs ca  1,4 gram karbo.

 

Etter to fine dager (eller snarere en og en halv dag) med sol og varme (hele 22-23 grader!!!) her i Bergen, så er nå bergensværet på plass igjen, og jeg gikk i en elv til butikken idag, godt jeg hadde høye støvler på! :))

Ja,ja sånt vær er til for å nytes – INNENDØRS!

Chiapudding med spinat

(1 porsjon)

2-3 never med frisk babyspinat

2 dl kokosmelk

2 ss chiafrø

noen dråper flytende natreen eller annen søtning

Topping: kokosmasse, skivete mandler og blåbær

Du trenger også en stavmikser.

 

Bruk en stavmikser og miks kokosmelk og spinat godt sammen til en fin grønn farge. 

Tilsett chiafrø og visp med en gaffel.

Smak til med  søtning.

Hell over på et glass med tilhørende lokk og sett kaldt i minst 2 timer. Jeg har spist dette noen timer etter det har laget så om det står over natten så vet jeg ikke hvordan grønn fargen holder seg dagen etter… 🙂

Topp med gjerne blåbær, kokosmasse og skivete mandler og nyt!

Håper det smaker!

 

Ønsker deg en flott helg videre!

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #lavkarbo #mattips #helse #chiapudding #chiagrøt #frokost #lavkarbofrokost #lavkarbotips #helg #lørdag #søndag

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg