Lavkarbo frittata

Hei 🙂

Da jeg var i Oslo i sommerferien smakte jeg en kjempegod frittata, som jeg fikk så lyst å lage da jeg kom hjem, og denne ble også kjempegod! Frittata minner mye om pai uten bunn og kan fylles med mye forskjellig, og på den måten super til å bruke opp rester du har i kjøleskapet eller matskap.

 

 

 

 

Frittata

(20 cm rund kakeform)

 

ca 300-350 gram frosne blomkål og brokkoli blanding (fåes kjøpt hos bl.a Rema 1000)

ca 80-100 gram bacon i terninger

4- 5 stk vårløk

6 egg

2 dl fløte

salt og pepper

revet ost til å dekke toppen

 

Sett stekeovnen på 210 grader (over og under varme)

Kok opp vann i en kasserolle og ha blomkål og brokkoli blandingen oppi. La det stå å trekke til de er møre.

Stek bacon i en stekepanne til de er gjennomstekt.

Skjær i tynne skiver vårløk (skjær bort endene og noe av det grønne på toppen) og stek det sammen med bacon.

Visp sammen egg og fløte salt og pepper.

Hell ut vannet fra blomkål og brokkoli blandingen og hell de oppi en kakeform sammen med stekt bacon og vårløk.

Hell eggeblandingen over og topp med revet hvitost.

Sett midt i stekeovnen i ca 20 minutter til den er gyllen på toppen og eggeblandingen er fast.

Dryss gjerne litt maldon salt over før servering, og server gjerne med en salat til og aioli.

Håper det smaker!

 

Ønsker deg en god helg!

 

Følg meg gjerne på instagram: @katrinestenhjem

 

 

 

#frittata #lavkarbo #keto #lowcarb #matglede #spise #lchf

6 kommentarer

Siste innlegg