Greak meatballs bowl (lavkarbo)

Hei,

Jeg elsker gresk mat og derfor har jeg laget en deilig og smakfull gresk bowl med salat, greske kjøttboller med lammekjøtt, fetaost og tzatziki 😊

 

 

 

 

Greske kjøttboller

(ca 2 -3 porsjoner, ca 16 stk kjøttboller)

 

400 gram lammekjøttdeig (gjerne uten salt og vann)

3-4 ts salt (dersom uten salt i kjøttdeigen)

2 ts løkpulver

2 ts hvitløkspulver

1 ts paprikapulver

1 ss tørket persille

1 ss tørket rosmarin

1 egg

1 ss fiberhusk

 

Bland ingrediensene godt sammen og form til ca 16 kjøttboller.

Stek (gjerne på bakepapir) i airfryer på 200 grader i 10 minutter (sjekk om en er ferdig og stek eventuelt 1-2 minutter ekstra om rå inni).

Lag salat og tzatziki imens de steker: jeg brukte her en ferdig salatmiks.

 

Salat

1 ferdig pose salat, eller du kan bruke feks 1 hjertesalat og/ eller babyleaf.

2 stk store tomater.

Fetaost i terninger (jeg bruker her fetaost på glass fra Apertina, og bruker også litt av den tilhørende oljen i salaten for ekstra god smak.

Jeg hadde også litt syltet rødløk i salaten. Oppskrift HER.

 

Tzatziki

1/2 agurk

4-5 ss gresk yoghurt

1 fedd presset hvitløk

litt salt etter smak

ca 1 ts sitronsaft

 

Vask og grov rasp agurken, legg den i et rent kjøkkenhåndkle og press ut vannet av agurken, legg det så over i en bolle og bland inn resten av ingrediensene til tzatzikien.

Jeg tredde kjøttbollene på grillspyd fra tilbehørspakken til Cosori.no.

Dander salat i en skål,bland gjerne litt av fetaost oljen i salaten, legg kjøttboller, tzatziki, oppskjærte tomater og fetaost oppå salaten, jeg drysset over litt fersk persille ved servering.

Server og nyyyyt!

 

Håper du vil teste 😘

 

Ha en fin dag!

💗

 

#lavkarbo #lowcarb #keto #kjøttboller #matsommedisin #middag #gresk #salat #bowl

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg