Gresskar fries (lavkarbo)

Hei,

Gresskar fries er et godt alternativ til vanlige fries og minner egentlig mye i smaken på søtpotet fries.  Det fine med gresskar er at den inneholder kun 6 gram karbo per 100 gram (i følge matvaretabellen.no). Hokkaido gresskar finner jeg ikke i matvaretabellen.no men sies å inneholde mindre karbo enn vanlig gresskar (de store).

 

 

 

 

 

 

Gresskar fries:

(2-3 porsjoner)

 

1 stk hokkaido gresskar

salt

litt matolje

Skjær gresskaret i staver (skjær bort skallet) og legg de i en bolle med kaldt vann i ca 3-4 minutter.

Skyll de og legg de på et tørkepapir så vannet renner av.

Jeg stekte gresskar fries i airfryer slik:

Forvarm airfryer.

Legg gresskarstavene i kurven på airfryer og drysset litt salt, og sprayet litt matolje over, og stek på pommesfrittes programmet; 195 grader i 15 minutter, stopp halvveis og rist kurven med friesene.

Om du steker i stekeovn:

Sett stekeovnen på 200 grader (over og under varme).

Legg gresskar friesene utover et stekebrett ikledd bakepapir og stek midt i  forvarmet stekeovn, rør litt i de/snu de etter ca 10 minutter, og stek videre til de blir gyldne tilsammen steketid ca 30 minutter.

Jeg serverte gresskarfries med grønnkålchips og stekte kyllingklubber med aioli.

 

Håper det vil smake!

 

Ønsker deg en flott dag!

💗

 

#lavkarbo #lowcarb #gresskarfries #middag

6 kommentarer
    1. Ser veldig gode ut 🤩 Jeg har akkurat kjøpt air fryer så disse skal prøves. Har du prøvd å lage med squash?

    2. Elsker gresskar-fries og lager det flere ganger i uka. Passer jo som tilbehør til alt. Har begynt å klekke en eggehvite over, samt 1/2 ss mel/maizena så blir de enda mer crispy.
      Lurte på en ting, da: er dette egentlig lavkarbo? Blir fort > 20g karbo av rett over 200g gresskar, og spiser man et halvt gresskar tipper jeg det fort blir nærmere 40g. (Jeg er ikke veldig,opptatt av lavkarbo, så ikke et problem for meg, men lurte litt siden du -hvis jeg har forstått riktig – spiser ganske begrenset med karbo?)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg