Grillmat (lavkarbo)

Hei,

Det er mye godt en kan grille som rent kjøtt og grønnsaker.

Det er ikke helt grillsesong ennå, men det går fint an å grille innendørs i stekeovnen 🙂

 

Idag har jeg kylling, kyllingpølser og grønnsaker. Pølsene jeg brukte inneholder potetmel så de er ikke helt innafor på et lavkarbokost, men det finnes pølser som passer bedre på lavkarbo.

 

MEN det aller beste er  å bruke rent kjøtt og grønnsaker!

 

Tilbehøret jeg hadde igår var smørstekt asparges, rømmedressing, tomat- og avokadosalat og guacemole.

Jeg har skrevet inn hvor mye karbo det er i de forskjellige ingrediensene, tallene er hentet fra matvaretabellen.no.

 

Grillmat

Grillpølser (jeg brukte kyllingpølser som inneholder 47 % kjøtt, men også potetmel 🙁 (6,2 gram karbo pr 100 gram)

600 gram kyllinglår filet

Ca 1 liten squasj eller 1/2 stor squasj (2,2 gram karbo pr 100 gram)

5-6 ferske sjampinjong sopp eller ca dobbelt så mange små sjampinjong sopp

Cherrytomater ca 10 stk (2,5 gram karbo pr 100 gram)

ca 3 -4 stk  sjalottløk (3,3 gram karbo pr 100 gram)

grillpinner/spyd

 

Forslag til tilbehør:

1 bunt asparges (2 gram karbo pr 100 gram)

saft av sitron

2 stk avokado (0,4 gram karbo pr 100 gram)

en håndfull cherrytomater

guacemole (2 stk avokado, saft av 1/2 sitron, salt pepper og litt koriander)

rømmedressing (rømme, majones, hvitløk,gressløk, salt)

 

Skjær opp kylling/ kjøtt/ pølser i mindre deler.

Vask og skjær opp squasj i skiver, fjern øverste laget til sjalottløken og del hver løk i 2 deler.

Skjær soppen i to deler.

Tre alt på grillpinner og dryss salt og pepper, gjerne litt grillkrydder også over. På kyllingen helte jeg litt/ pensle olivenolje over og litt persillekrydder (tørket persille).

Jeg stekte spydene midt i stekeovnen på 200 grader, ca 30 minutter (til kjøttet er ferdigstekt)

 

Tilbehøret:

Stek asparges i stekepanne i litt vann  med en smørklatt, salt og pepper. Press litt saft ( et par dråper) av en sitron over og stek (gjerne under lokk) i ca 5 minutter.

Lag gjerne en rømmedressing med et par spiseskjeer rømme, et par spiseskjeer majones, et fedd presset hvitløk, litt salt og litt gressløk.

Lag guacemole  med 2 stk avkoado, saft av en sitron, fersk koriander eller litt korianderkrydder, salt og pepper, kjør det i en blender eller bruk en stavmikser.

Lag en tomat og avokado salat, dryss litt salt og ringle litt olivenolje over.

 

Kanskje du heller vil ha en “potetsalat” til? Da kan du lage denne som er helt potetfri HER

 

 

Håper det smaker!

Ønsker deg en god dag videre!

 

 

#lavkarbo #grillmat

6 kommentarer
    1. Så utrolig kult konsept for blogg, og med så fine og utdypende oppskrifter! Skal helt klart anbefale denne til sviger søstera mi som også er lavkarbo 🙂 Hadde blitt kjempe glad hvis du hadde sjekket ut min nye blogg også, der jeg forteller min livshistorie i “dagbok” form 🙂

    2. Aubergine er magisk godt på grillen. Samme er faktisk purre – prøv å google det så finner du en del gode tips =) vi griler året rundt! Elsker det. Felles tilbehør og så er det enkelt å variere det andre slik at mannen kan få seg en Burger og jeg min kjære fisk. Så kjapt og enkelt å grille sammenlikna med innekjøkken

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg