Hverdagen etter eggefaste

Hei,

Årets første måned er startskuddet for livsstilsendringer for mange!

Og jeg er intet unntak, jeg har nettopp avsluttet eggefasten for denne gang, og fokuset fremover blir å ikke gå opp i vekt, egentlig ønsker jeg meg ytterligere ca 3 kg ned, og håper at ved å spise litt mer strikt lavkarbo enn tidligere at vekten vil gradvis gå nedover.

Eggefaste og vektnedgang: Etter eggefasten gikk jeg ned totalt 4 kg, veiet meg for to dager siden.

Idag gikk jeg på vekten igjen ,og da var jeg gått ned ca 500 gram til, som var en gledelig nyhet!

Jeg merker også at midjen er blitt noe smalere da buksene ikke står på spreng lenger, og knappen på jeansen lett kan lukkes, det også er en herlig følelse av mestring!

Om å holde seg til målet: Og så er det akkurat det at når en først kjenner at vekten begynner å gå i riktig retning så er det lett for å få “blod på tann”, altså en får lyst å prøve å gå ned litt til… og akkurat der er det faktisk noen som mister kontrollen, speselt om en har et noe anstrengt forhold til mat…

Jeg tenker det er smart å lage seg et mål, gjerne dele det opp til delmål og hovedmål.

Feks mitt hovedmål var å gå ned fra 76 kg til 68 kg.

Delmålet var å gå ned først til 72 kg.

Neste mål blir 70 kg, osv.

Hverdagen og hvordan stabilisere vekten: Når jeg har nådd målet ( 68 kg) vil jeg prøve å stabilisere vekten, noe som kan være utrolig vanskelig, men ved å ha kontroll på karbohydratene og ikke minst være i bevegelse; prøve å gå minimun 5000 skritt per dag, så vil jeg forhåpentligvis klare det. Jeg har frem til eggefasten vanligvis fastet 16:8, altså fastet 16 timer og hatt et spisevindu på 8 timer, så jeg vil fortsette å ha en “spisepause” i ca 16 timer fremover.

Andre positive konsekvenser ved lavkarbokost: Det er ikke bare vektnedgang som er en positiv “bivirkning” ved å spise lavkarbo: mange opplever bedre hud, mindre hodepine, mer energi, mindre smerter i kroppen, mer stabilt humør osv.😊

Bevisstgjøring: Noe jeg ble mer bevisst på under eggefasten var at det er så lett å “putte noe i munnen” uten at en egentlig er klar over det, som når jeg lager mat da er det lett å prøvesmake osv, selvfølgelig bittelitt prøvesmaking må jo være lov, så streng kan en ikke være… eller?   Men jeg tok meg i å nesten putte en drue i munnen da jeg laget matpakkene til barna mine under selve eggefasten… Og da ble jeg veldig overrasket, for det var noe som jeg gjorde uten å tenke, den kom opp til munnen hetlt automatisk 😂 Og da begynte jeg å tenke på om det var annet jeg spiste iløpet av dagen som jeg ikke hadde tenkt over…. Så eggefasten hjalp ihvertfall meg å bevisstgjøre hva jeg faktisk spiser iløpet av dagen.

 

Noe annet som kan være lurt er å handle inn mat en gang i uken og unngå å gå innom matbutikken ofte da den byr på så mange fristelser, som kan være veldig vanskelig å stå imot, en kan lett overbevise seg selv om at det riktig å gjøre kjøpe den chipsposen eller sjokoladen, og når en først er igang så kan en like greit handle inn enda litt til av snop osv… 🙈

 

Har du noen flere tips til hvordan gå ned i vekt eller stabilisere vekten?

Ha en riktig god helg!

💗

 

 

 

 

 

#lavkarbo #eggefaste #vektnedgang #lavkarbosnakk #ketose #helg #ukeshandle #lchf

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg