Italienske kjøttboller (lavkarbo)

Reklame | Cosori.no

Hei,

Kjøttboller i tomatsaus er bare såååå godt, og når de er stekt i airfryer -enda bedre! De får da en mer crispy utside og myk og saftig inni. Jeg har stekt de i airfryer.

Jeg har brukt her brukt Monster Spaghetti fra Tights.no, men du kan fint bruke andre alternativ som feks squashgetti (strimle squash med en spiralizer, eller ostehøvel og så skjære i tynne strimler) eller bønnespirer som også er et sunt og godt alternativ til spaghetti.

 

 

 

 

 

Spaghetti med kjøttboller i tomatsaus

(4 porsjoner)

 

Italienske kjøttboller (små)

(ca 16 stk kjøttboller):

 

400 gram kjøttdeig eller karbonade deig

1 egg

ca 2 ts salt (dersom kjøttdeig uten salt)

1 ts pepper

2 ts hvitløkspulver

2 ts oregano krydder

0,5 dl kremfløte

2 ss revet parmesanost

1 ss  fiberhusk/ psyllium (kan sløyfes)

 

 

Bland sammen ingrediensene til kjøttbollene og form til kjøttboller, jeg fikk tilsammen 16 stk.

Legg kjøttbollene på feks et fat og inn i kjøleskapet, mens du forvarmer airfryer.

Jeg brukte formen som hørte med min airfryer til å steke kjøttbollene i, men det er ikke nødvendig å bruke form.

Jeg sparyet de lett med oljespray og stekte de på 205 grader i ca 8 minutter.

Om du heller vil steke de i stekeovnen forvarmer du ovnen til 200 grader (over og under varme) og steker de midt i ovnen i ca 20 minutter.

Når de er gjennomstekte er de ferdige.

 

Tomatsaus:

1 gul løk, finhakket

smør eller matolje til steking

1 grønnsakesbuljong terning (knust)

salt etter smak

pepper etter smak

ca 1 ts paprikapulver

1 ts hvitløkspulver

litt grillkrydder

1 eske (ca 390 gram) passata, finmoste tomater

ca 2 ss tomatpure

vann til ønsket konsistens (ca 1,5 dl- 2 dl)

ca 2 ss soyasaus

ca 100 gram revet parmesanost (blandes inn i kjøttsausen)

ca en håndfull sorte oliven

+ ca 100 gram parmesan til servering

Du trenger også squashgetti (1 stk squash) eller Monster spaghetti eller en boks bønnespirer

 

Stek finhakket løk i litt smør eller matolje i en stekepanne til den er blank og myk.

Tilsett passata og tomatpure og bland inn litt kaldt vann til ønsket konsistens.

Tilsett soyasaus, paprikapulver, hvitløkspulver, grillkrydder, knust grønnsaksbuljong, salt og pepper.

Dryss over litt revet parmesan så det smelter inn i sausen.

Legg kjøttbollene i sausen for å smaksette den og tilsett oliven.

Ved servering dryss over mer parmesan og pynt gjerne med blader av basilikum.

Jeg serverte med Monster spaghetti til, husk at den må skylles lenge før den blandes inn i tomatsausen og la det småkoke et par minutter.

Andre alternativ til spaghetti: squashgetti

 

Håper det vil smake!

 

Ønsker deg en fin dag!

💗

 

Følg meg gjerne på instagram: @katrinestenhjem

og min nye facebookgruppe: Spisogspar Lavkarbo

 

#lavkarbo #lowcarb #airfryer #cosori #cosorinorge #kjøttboller

7 kommentarer

Siste innlegg