Lavkarbo gule kokosboller til påske

Hei,

Kan jeg friste med gule kokosboller til påske? Disse er lette å lage, tilk jul laget jeg røde toppluer av disse kokosbollene, og nå til påske ble det glue kyllinger 🐣🐥 Jeg bruker hvite sjokoladeknapper uten tilsatt sukker fra Frøkenholm.no og smelter sjokoladen med gul matfarge og litt kokosolje.

 

 

Gule kokosboller til påske:

(ca 14 kokosboller)

3 gelatin plater

1/2 dl kokende vann

2 eggehviter

1,25 dl sukrinmelis

ca 1/2 ts vaniljeessens

130 gram hvit sukkerfri sjokolade

ca 1-2 ts kokosolje eller delfiafett

litt gul matfarge, jeg brukte her matfarge fra Cacas.

Kokosmasse til å drysse over fatet, kokosmassen er bunnen til kokosbollene og forhindrer at de klistrer seg til fatet.

Jeg brukte her ferdig kjøpte øyne (som jeg kjøpte fra Cacas)

Til nebb og hanekam smeltet jeg ca 1 ss hvite sjokoladeknapper med rød matfarge (fra Cacas), og “malte” med en grillpinne nebb og hanekam på et stykke bakepapir som jeg la i kjøleskap til det var stivnet, da er de lette å løsne fra papiret og kan “limes” på de gule kokosbollene med litt smeltet sjokolade.

Slik gjør du:

Legg gelatin i bløt i kaldt vann i 5 min, til den er helt myk .

Klem ut vannet og smelt gelatinen opp i 1/2 dl kokende vann. La den avkjøles litt.

Skill egghvitene fra eggeplommene og pisk eggehvitene stive (ca 10 minutter) med en kjøkkenmaskin før du tilsetter søtning og vanilje litt etter litt.

Når eggehvite-massen er blank og stiv marengs tilsettes den lett avkjølte gelatinen i en tynn stråle mens maskinen går .

Pisk på middels hastighet i ca 10 minutter.

Eggehvitekremen skal være blank og stiv marengs.

Dryss kokos på et kakefat.

Ha eggehvitekremen i en sprøytepose og sprøyt ut kokostopper.

Sett kaldt i et par timer, helst over natten,det gjorde jeg.

Smelt hvit sjokolade, gul matfarge og kokosfett i mikro eller over et vannbad. Sjokoladen skal være helt flytende.

Dypp raskt kokosbollene i smeltet sjokolade og sett de på et fat. Lim på med smeltet sjokolade øyne og eventuelt nebb og hanekam.

Sett kokosbollene i kjøleskap til sjokoladen er stivnet.

Legg de over på et serveringsfat.

Server og nyt 🙂

#påske #kylling #kokosboller #lavkarbo #sukkerfri #glutenfri

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg