Lavkarbo gule vafler til påske

Hei!

Gule vafler hører med til påske 🙂 Jeg har denne gangen smakt til med litt revet appelsinskall og gurkemeie krydder som gir den fine gulfargen på vaflene, men gurkemeie er også bra for kroppen, dette gule krydderet har en betennelses dempende virkning.

Jeg har ikke tenkt over tidligere at krydder inneholder så mye karbohydrater. Da jeg søkte gurkemeie opp hos matvaretabellen.no oppdaget jeg til min store forskrekkelse at  dette krydderet inneholder hele 44,4 gram karbo pr 100 gram! Kardemomme inneholder nesten like mye karbo som gurkemeie.

Men krydder brukes i små mengder: 3 ts med gurkemeie krydder som jeg bruker i denne oppskriften blir da 5 gram vare som gir 2,2 gram karbo.

Rømmevafler  til påske (lavkarbo)

(ca 6 stk)

80 gram mandler som males til mandelmel (6,3 gram karbo pr 100 gram)

4 egg

2 ss sukrin melis eller annen søtning

1 boks seterrømme (2,9 gram karbo pr 100 gram)

ca 1/2 ts vaniljepulver eller noen dråper vaniljeessens

1 ts kardemomme (40,5 gram karbo pr 100 gram)

ca 3 ts gurkemeie (44,4 gram karbo pr 100 gram)

3 ts revet skall av en appelsin (kan sløyfes, men gir en god smak på vaflene) (14,4 gram karbo pr 100 gram)

2 ts bakepulver

ca 2 ss  fiberhusk

Visp egg og sukker sammen, tilsett rømmen og visp godt.

Ha mandelmelet, vanilje, kardemomme, gurkemeie, revet appelsinskall,  litt og litt fiberhusk og tilslutt bakepulver i røren.

Visp sammen ingrediensene  til en litt tykk vaffelrøre, tilsett mer fiberhusk visst røren er for tynn (fiberhusk er som et  bindemiddel), og stek de gyldne i et vaffeljern (jeg smurte jernet med smør).

Server med  for eksempel nyrørt bringebærsyltetøy og gjerne en skje vispet krem eller rømme til.

Håper det smaker!

Ha en flott fredag!

 

#lavkarbo #vafler #påske

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg